Artikel: Vereist de poortwachtersfunctie van de officier van justitie bij de vervolgingsbeslissing eigenlijk niet nadere regeling in het Wetboek van Strafvordering?

Als voorbeeld van onderwerpen waaraan in wetsvoorstel 36327 voor een nieuw Wetboek van Strafvordering ­opvallend weinig aandacht wordt besteed, kan het OM worden genoemd. Het wetsvoorstel bevat ter zake geen systematische veranderingen. In het bijzonder houdt het wetsvoorstel vast aan de vrijwel uitsluitende oriëntatie op de officier van justitie c.q. de advocaat-generaal als individuele actor, de a-systematische missslag bij het instellen van rechtsmiddelen door het Openbaar Ministerie daargelaten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De beweging naar voren: back to normal

Een van de onderdelen van het nieuwe Wetboek van Strafvordering die tot dusver veel aandacht heeft gekregen, is de beweging naar voren. Deze bestaat uit een aantal aanpassingen in het strafprocesrecht om de berechting beter voor te bereiden. Het is een van de weinige onderdelen van het nieuwe Wetboek van Strafvordering die echt een verandering beoogt aan te brengen in de manier van werken in de strafrechtspleging. In de beweging naar voren komen ook verschillende beleidsdoelstellingen samen: het verbeteren van de voorbereiding van de berechting, het vergroten van mogelijkheden voor de verdediging om bij te dragen aan het onderzoek, en het verkorten van doorlooptijden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Modernisering WvSv: enige overwegingen bij een nieuwe tussenstand in het proces van deze wetgevingsoperatie

Bij de afsluiting van dit kort-observerend editorial in maart 2024 is het vrijwel precies een jaar geleden dat het definitieve wetsvoorstel voor de dragende onderdelen van het nieuwe Wetboek van Strafvordering, de Boeken 1 t/m 6, aan de Staten-Generaal werd aangeboden. Onlangs, in januari 2024, is de negende voortgangsrapportage in het gehele wetgevingstraject modernisering Wetboek van Strafvordering verschenen. Daarin wordt de route in het wetgevingsproject voor de komende tijd nader uitgetekend. De verschillende wetsvoorstellen in de verschillende sporen zullen dan, na een implementatietraject, allemaal tegelijk op één moment in werking (moeten) treden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gemoderniseerd Wetboek van Strafvordering treedt per 1 april 2029 in werking

Het nieuwe Wetboek van Strafvordering treedt op 1 april 2029 in werking. Dat blijkt uit een brief van demissionair minister voor Rechtsbescherming Weerwind aan de Tweede Kamer. Om deze streefdatum te kunnen halen is het noodzakelijk dat de tekst van het nieuwe wetboek (die wordt gevormd door de eerste vaststellingswet (Boeken 1 tot en met 6), de tweede vaststellingswet (Boeken 7 en 8), de eerste aanvullingswet en de noodzakelijke lagere regelgeving) medio 2026 vaststaat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Collectieve rechtsbelangen in een Wetboek van Strafrecht

Het Wetboek van Strafrecht beschermt zowel individuele als collectieve rechtsbelangen. Er kunnen verschillende collectieve rechtsbelangen worden onderscheiden, zowel geaggregeerde als non-geaggregeerde of zuiver collectieve rechtsbelangen. De diversiteit van collectieve rechtsbelangen is ook in het huidige Wetboek van Strafrecht zichtbaar. Over de rechtvaardiging van materieel-strafrechtelijke bescherming van collectieve rechtsbelangen is in de strafrechtelijke literatuur veel te doen. In deze bijdrage wordt betoogd dat ook een liberaal strafrecht zulke belangen niet zonder meer hoeft af te wijzen, in ieder geval wanneer het gaat om geaggregeerde rechtsbelangen. Ook voor zuiver collectieve rechtsbelangen kan in een (nieuw) wetboek van strafrecht plaats zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^