Artikel: ESG litigation in de financiële sector; over class actions, climate change en greenwashing

ESG kan ook in de financiële sector op veel aandacht rekenen, zowel van de wetgever als van de toezichthouders. Het gaat daarbij niet alleen om de mogelijke bijdrage van financiële ondernemingen aan het tegengaan van klimaatverandering en het naleven van mensenrechten, maar ook om onjuiste of misleidende duurzaamheidsclaims (‘greenwashing’) van financiële ondernemingen. Ook andere stakeholders zoals belangenorganisaties mengen zich in toenemende mate in het ESG debat. ESG litigation, al dan niet in de vorm van collectieve acties, lijkt ook in de financiële sector onvermijdelijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Corporate social responsibility en de advocatuur

Het ethische en regulatoire appel van ‘corporate social responsibility’ normen (CSR) betreft ook advocaten en hun kantoren ook al hebben zij een bijzondere positie in de maatschappij. Zij staan immers voor toegang tot het recht, ook voor cliënten die belangen nastreven met mogelijk negatieve consequenties voor mensen, maatschappij of milieu. De gedragsregels voor de advocatuur laten echter ruimte voor een bredere oriëntatie op maatschappelijke waarden die CSR vergt. Deze betrokkenheid van de advocatuur vooronderstelt onder meer een dialoog met cliënten over CSR-kwesties, zoals ook gesteld in de recente CSR-guidance van de Raad van Europese balies. Een bredere tendens tot ‘regulering van CSR’ mag echter niet leiden tot een bevoogding van de beroepsuitoefening van de advocaat. De overheid als publieke regelgever mag niet bepalen welke belangen de advocaat mag kennen, nastreven of verdedigen en de advocatuur mag ook geen instrument worden van een gepolitiseerd CSR-denken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vervolging nieuwe ESG-wetgeving, nog even geduld graag

De ESG-thema’s staan hoog op de politieke beleidsagenda. De doelen die worden gesteld zijn het waard om te worden gehaald. Als ondernemingen deze aankomende wetgeving serieus gaan uitvoeren en de onderzoeks- en rapportageplicht oppakken, zou goede en eerlijke rapportage hen ook kwetsbaar kunnen maken voor vervolging voor witwassen. Er zou geen straf moeten staan op transparantie en het strafrecht zou niet moeten worden ingezet om wetgeving die nog onvoldoende duidelijk is te handhaven. Op voorhand moeten richtlijnen worden gepubliceerd waarin aandacht wordt besteed aan het vervolgingsbeleid, aan de geïndiceerde straffen en aan de samenloop tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen van correcte, duidelijke en niet-misleidende duurzaamheidsclaims. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: CSRD reporting requirements place Compliance function in the spotlight

The Corporate Sustainability Reporting Directive (‘CSRD’) requires an estimated 50,000 companies in the European Union (‘EU’) to report on a wide range of Environmental, Social and Governance (‘ESG’) topics and puts the compliance function in the spotlight. Many companies may be unaware that their existing Compliance function activities may already address some of the CSRD requirements, such as Anti-Bribery and Corruption (‘ABAC’) training and risk culture. However, most companies will have gaps to resolve or may be struggling to determine their reporting information under CSRD. Those companies should look towards their compliance programs and integrated control frameworks, as they can support in the transition.

Read More
, , ,
Print Friendly and PDF ^