Opsporingsdiensten en OM leggen fors meer beslag in 2023

Het Openbaar Ministerie zet zich samen met ketenpartners voortdurend in om criminele geldstromen te verstoren en af te pakken. Geld is in delicten vaak de drijfveer, maar ook een middel om het criminele systeem in stand te houden. De aanpak van criminele geldstromen is daarmee een belangrijk onderdeel bij het ontmantelen van criminele machtsstructuren en verdienmodellen van zowel (georganiseerde) fraude- als drugscriminaliteit. Het OM en ketenpartners intensiveerden de gezamenlijke aanpak en samenwerking verder in 2023. Vooruitlopend op het jaaroverzicht criminele geldstromen 2023 dat dit voorjaar verschijnt, heeft het OM een aantal cijfers en belangrijke ontwikkelingen uit 2023 uitgelicht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Trendanalyse matchfixing 2023

De SBIU ontving in totaal zes meldingen van mogelijke matchfxing. Alle meldingen komen uit het jaar 2023. Hiervan gingen drie meldingen over een ongebruikelijk wedpatroon van een speler, één melding betrof het inzeten op eigen wedstrijden of competitie van spelers, één melding betrof het aanbieden van mogelijk risicovolle wedstrijden en één melding betrof het aanbieden van verboden wedopties. Hieronder worden alle signalen verder uitgelicht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Leestip: Opsporing, zelfonderzoek en de verdachte werknemer

Naast de ‘traditionele’ opsporing is dit zelfonderzoek in Nederland bezig met een opmars. Zo zijn er zelfonderzoeken die door bedrijven zelf worden geïnitieerd. Die worden doorgaans uitgevoerd door een derde partij, zoals een advocaten- of accountantskantoor. De verhouding tot de werkgever kan meebrengen dat werknemers kunnen worden verplicht mee te werken aan zo’n zelfonderzoek, terwijl de informatie daaruit met het OM kan worden gedeeld. Het strafprocessuele zwijgrecht wordt dan een wassen neus, omdat het OM via het zelfonderzoek al over informatie over de verdachte en het strafbare feit beschikt. In Nederland zijn zelfonderzoeken nog niet gereguleerd. Een zelfonderzoek uitgevoerd door een private partij wordt beheerst door het civiele recht, wordt het OM erbij betrokken dan komt dit in de sfeer van het strafrecht. Deze doorkruising van rechtsgebieden roept de vraag op hoe moet worden omgegaan met het zelfonderzoek. In dit boek vergelijkt mr. Rafiq Koopman de aard van de opsporing met het daarop lijkende zelfonderzoek en plaatst hij de discussie in een nieuw licht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuwe Aanwijzing slachtoffers in het strafproces gepubliceerd

Op 1 maart is de nieuwe Aanwijzing slachtoffers in het strafproces in werking getreden. Het slachtofferbeleid is vernieuwd om te verduidelijken welke taak het Openbaar Ministerie heeft richting slachtoffers. Het uitgangspunt van de nieuwe Aanwijzing blijft dat het OM bij het nemen van beslissingen in een strafzaak recht doet aan de belangen van slachtoffers, en uitvoering geeft aan de wettelijke rechten van slachtoffers. In het nieuwe beleid wordt expliciet uitgegaan van de slachtofferpresumptie (‘slachtoffer tot het tegendeel bewezen is’).

Read More
, , , ,
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het vaststellen van het daderschap van de rechtspersoon in de strafrechtpraktijk

De Hoge Raad heeft in het Drijfmest-arrest ( ECLI:NL:HR:2003:AF7938) criteria ontwikkeld voor het vaststellen van het daderschap van de rechtspersoon. Daarbij was sprake van tamelijk open normen. Onderzoek naar de vaststelling van de aansprakelijkheid van de rechtspersoon in 300 uitspraken van feitenrechters waarbij naast de redelijke toerekening en handelen in de sfeer van de rechtspersoon, wordt ingegaan op de vier Drijfmestomstandigheden (werkzaam ten behoeve van de rechtspersoon; de normale bedrijfsvoering of taakuitoefening, dienstig en tenslotte dienstig en aanvaarden). Gebleken is dat onjuiste en risicovolle toepassingswijzen konden worden geïdentificeerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^