Artikel: Preventie van witwassen

In oktober 2022 oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat een aanwijzing van De Nederlandsche Bank (DNB) aan onlinebank bunq voor een belangrijk deel van tafel moet. De rechter concludeerde dat DNB niet duidelijk heeft gemaakt dat de manier waarop bunq de transactiemonitoring heeft ingericht – anders dan de wijze waarop DNB de open norm inkleedde – strijdig is met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Hoewel de aanwijzing op andere onderdelen in stand bleef, wordt de uitspraak ‘historisch’ genoemd. Een maand eerder, in september 2022, publiceerde DNB het rapport Van herstel naar balans, waarin zij stelt dat de aanpak van witwassen gerichter moet. DNB richt de blik daarbij op een meer risicogebaseerde benadering en bredere inzet van technologisch innovatieve oplossingen, zoals kunstmatige intelligentie en machine learning. De link tussen de het rapport en de bunq-zaak werd snel gelegd; in een podcast stelt een van de advocaten van bunq dat ‘het gewoon onvermijdelijk is geworden voor DNB (…)’ en ‘[h]et loopt natuurlijk niet ook niet helemaal een-op-een, maar je hoort bepaalde dingen in de uitspraak doorklinken die je ook in het rapport van DNB hoort doorklinken’.
De sterkere toepassing van de risicogebaseerde benadering door banken vraagt ‘ook een ontwikkeling in het toezicht’, aldus DNB.
In dit essay stellen wij dat de nadruk van DNB op een meer risicogebaseerde benadering een positieve ontwikkeling is, maar dat het nog beter kan. Hierna gaan we in op dilemma’s bij (het toezicht op) de naleving van de Wwft voor zowel poortwachters als toezichthouders. Vervolgens besteden we aandacht aan het toezicht van DNB en het rapport. Tot slot reflecteren we hierop en geven we aan waar het beter kan. We betogen dat samenwerking en een sectoroverstijgende aanpak nodig is bij (het toezicht op) de Wwft om een effectievere bijdrage te leveren aan het voorkomen van financieel-economische criminaliteit.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gevangenisstraffen voor grootschalige faillissementsfraude

De rechtbank Overijssel veroordeelt een 60-jarige man en zijn 57-jarige vrouw tot gevangenisstraffen van respectievelijk 4 jaar en 18 maanden vanwege het plegen van faillissementsfraude. De man en de vrouw worden vrijgesproken van onttrekking van de inventaris van een kantoorpand. Ook worden zij niet veroordeeld voor witwassen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het adviseursverweer: Een oproep tot convergentie tussen het fiscale straf- en boeterecht

Zowel in het fiscale boeterecht als in het fiscale strafrecht wordt met enige regelmaat het verweer gevoerd dat de belastingplichtige mocht vertrouwen op de juistheid van de door zijn adviseur opgestelde aangiften. In dit artikel wordt aan de hand van recente feitenrechtspraak uiteengezet dat de beoordeling van dit verweer intussen sterk uiteen is gaan lopen tussen de twee rechtsgebieden. De auteurs pleiten dan ook voor een eensluidend kader voor de beoordeling van het adviseursverweer binnen het fiscale straf- en boeterecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Uitzendkracht verliest baan na melding vermoeden van misstand

Een verpakkingsbedrijf heeft het aanbod voor een vast contract ingetrokken, nadat een uitzendkracht een interne melding had gemaakt van zijn vermoeden dat het bedrijf productiemedewerkers niet volgens de cao betaalde. Ook beëindigde het verpakkingsbedrijf het inleencontract met de uitzendkracht. Het Huis voor Klokkenluiders ziet dit als benadeling als gevolg van de melding van een vermoeden van een misstand. Daarmee handelt het verpakkingsbedrijf in strijd met de klokkenluiderswet. Ook maakte de uitzendkracht er tevergeefs melding van bij het uitzendbureau dat hij niet volgens de regels werd betaald. Dit blijkt uit onderzoek van het Huis voor Klokkenluiders naar de behandeling van de uitzendkracht door beide organisaties. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM publiceert checklist DORA voor ondernemingen

Financiële ondernemingen moeten vanaf 17 januari 2025 voldoen aan de Digital Operational Resilience Act (DORA). DORA is een Europese verordening met als doel dat financiële organisaties IT-risico’s beter beheersen en daarmee weerbaarder worden tegen cyberdreigingen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op basis van eerdere uitvragen rondom IT-beheersmaatregelen gekeken naar hoe financiële dienstverleners, kapitaalmarktpartijen en beleggingsondernemingen zichzelf scoorden en heeft dit vertaald naar tien belangrijke DORA thema’s. Organisaties kunnen deze bevindingen, in combinatie met de checklist die de AFM heeft ontwikkeld, gebruiken om hun voorbereiding op DORA te evalueren.

Read More
Print Friendly and PDF ^