ILT Jaarverslag 2023

In het ILT Jaarverslag 2023 wordt uitgebreid aandacht besteed aan de aanpak van fraude en de rol van de ILT daarbij:

1. Samenwerking en Inlichtingen:

• De ILT heeft op nationaal niveau samengewerkt met Douane, politie en omgevingsdiensten om illegale handel tegen te gaan. Daarbij werd gebruikgemaakt van data verkregen van de Douane en informatie over gedrag van handelaren op internet​​.

• Op Europees niveau heeft de ILT informatie gedeeld met IOD, Europol, OLAF en instanties in Polen, Turkije en Spanje. Er zijn plannen voor een EU-brede Administrative Cooperation Group (Adco) om illegale handelsstromen beter in kaart te brengen​​.

2. Fraude Expertise Knooppunt (FEK):

• Het FEK ondersteunt BOA-inspecteurs bij ingewikkelde handhavingszaken en vergroot het aantal signalen dat als basis dient voor opsporingsonderzoeken. Verschillende zaken vanuit het FEK hebben geleid tot reguliere opsporingszaken voor de ILT-IOD​​.

3. Milieucriminaliteit en Fraudeonderzoeken:

• Eind 2023 liepen er ongeveer 20 onderzoeken bij de ILT-IOD, waarvan twee omvangrijke onderzoeken naar zware milieucriminaliteit. Voorbeelden van dergelijke zaken zijn het onderzoek tegen DuPont/Chemours​​.

4. Opsporing en Resultaten:

• De ILT heeft in 2023 een partij van 1.600 cilinders met illegale koelgassen onderschept, wat leidde tot een onderscheiding van het VN-Milieuprogramma UNEP. Daarnaast werd een partij van 1.200 illegale drukhouders onderschept, goed voor 15 ton koelgassen, en werd er proces-verbaal opgemaakt tegen de handelaar​​.

• Er is handhavend opgetreden tegen niet-gecertificeerde bedrijven die handelingen met F-gassen uitvoerden. Bedrijven die slecht presteren, werden ook gecontroleerd en bevindingen werden meegenomen in audits​​.

5. Publieke en Media-aandacht:

• Een aanhouding in een onderzoek naar fraude met energielabels kreeg media-aandacht, wat leidde tot brede berichtgeving en publicaties in nieuwsmedia zoals Trouw​​.

Samengevat heeft de ILT in 2023 aanzienlijke inspanningen geleverd om fraude, met name op het gebied van milieucriminaliteit en illegale handel, te bestrijden door middel van samenwerking, gerichte opsporing en handhaving.

Print Friendly and PDF ^