Inwerkingtreding Bibob-register

Per 1 oktober 2022 treedt de gewijzigde Wet Bibob in werking. Het is dan onder meer mogelijk voor overheidsinstanties om onderling en met het Landelijk Bureau Bibob (LBB) informatie uit te wisselen over het gevaar van misbruik van bijvoorbeeld een vergunning.

Het uitwisselen van deze informatie gebeurt via het Bibob-register, een online register waarin overheidsinstanties en het LBB gevaarsconclusies en meldingen van terugtrekkingen registreren. Dit register is na autorisatie beschikbaar in het Informatieportaal van Justid. 

Medewerkers van overheidsinstanties die werken met de Wet Bibob kunnen alvast autorisatie aanvragen voor het Bibob-register. Het LBB verwerkt aanvragen die uiterlijk 16 september 2022 zijn ingediend voorafgaand aan de livegang van het register. Voor deze aanvragen is het Bibob-register per 1 oktober 2022 beschikbaar in het informatieportaal van Justid. Aanvragen die na deze datum binnenkomen worden ook in behandeling genomen, maar zijn pas na 1 oktober gereed.  

Informatie uitwisselen

Via het Bibob-register kunnen overheidsinstanties en het LBB op grond van artikel 11a informatie uitwisselen over: 

  • Gevaarsconclusies op grond van het eigen Bibob-onderzoek door bestuursorganen (zonder tussenkomst van het LBB) of op grond van een advies van het LBB;

  • Personen uit het zakelijk netwerk van de betrokkene waarop de gevaarsconclusies (mede) zijn gebaseerd, waaronder ook vermogensverschaffers en bepaalde in de wet aangewezen gevallen van een zakelijk samenwerkingsverband (zie artikel 11a, eerste lid onder a t/m f Wet Bibob); en

  • Meldingen van terugtrekkingen uit de procedure nadat een eigen onderzoek is gestart of nadat advies is gevraagd aan het LBB (artikel 7a, lid 8 Wet Bibob).

Het LBB is eigenaar van het register en fungeert als centraal punt. Overheidsinstanties kunnen bij het LBB (via het register) opvragen of er door andere overheidsinstanties in de afgelopen vijf jaar gevaarsconclusies zijn getrokken over subjecten waar zij een eigen onderzoek naar doen. Als dat het geval is, krijgen zij van het LBB een uittreksel uit het Bibob-register met daarop de volgende informatie:

  • de identiteit van de betrokkene en van de overige Bibob-relaties die hebben bijgedragen aan de conclusie van een mindere mate van gevaar of een ernstig gevaar;

  • de conclusie die in het Bibob-register is geregistreerd (A-grond, B-grond, artikel 4 lid 1 of artikel 4 lid 2);

  • de beschikking, overheidsopdracht of vastgoedtransactie in het kader waarvan het

  • Bibob-advies is uitgebracht dan wel het eigen onderzoek is verricht;

  • de overheidsinstantie die het advies van het LBB heeft ontvangen of het eigen onderzoek heeft verricht waarop de gevaarsconclusie is gebaseerd; en

  • of de betrokkene zich in de afgelopen vijf jaar heeft teruggetrokken uit een procedure vanwege het toepassen van de Wet Bibob.

Desgewenst kunnen overheidsinstanties daarna direct bij de betrokken overheidsinstantie meer informatie opvragen. Het register geeft dus een indicatie, waarna overheidsinstanties voor verdere informatie contact met elkaar zoeken. 
 

Print Friendly and PDF ^