Nederland presenteert follow-up rapport aan OESO-Werkgroep

Onlangs heeft Nederland het ‘Phase 4 evaluation of The Netherlands: one year written follow-up report’ aan de OESO Anti-Corruptie Werkgroep gepresenteerd. Het rapport geeft informatie over de voortgang die Nederland heeft geboekt bij de implementatie van een aantal aanbevelingen van het Fase 4 evaluatierapport.

Het Nederlandse Fase 4-verslag is op 16 oktober 2020 door de OESO-werkgroep voor omkoping aangenomen. Het rapport geeft een overzicht van de aanbevelingen die de werkgroep aan Nederland heeft gedaan op pagina 97-100 en bevat een overzicht van recente handhavingsactiviteiten en specifieke juridische, beleidsmatige en institutionele kenmerken van het Nederlandse kader voor de bestrijding van buitenlandse omkoping.

Het rapport maakt deel uit van de vierde monitoringfase van de OESO-werkgroep voor omkoping, die in 2016 van start is gegaan. In fase 4 wordt gekeken naar de specifieke uitdagingen en positieve resultaten van het geëvalueerde land. Ook worden kwesties als opsporing, handhaving, aansprakelijkheid van ondernemingen en internationale samenwerking onderzocht, en worden onopgeloste kwesties uit eerdere verslagen behandeld.

Aanbevelingen

De werkgroep heeft de volgende aanbevelingen gedaan om de bestrijding van buitenlandse omkoping te verbeteren:

  • zoals reeds gepland, passend toezicht in te voeren op voorgestelde niet-rechterlijke beslissingen (schikkingen) in buitenlandse omkopingszaken;

  • richtsnoeren te geven voor (de procedures voor) zelfmelden en de mate van samenwerking die van verdachten daarbij wordt verwacht;

  • dringende maatregelen te nemen om onnodige vertragingen aan te pakken die worden veroorzaakt door het proces voor de beoordeling van claims op het verschoningsrecht bij onderzoeken naar omkoping in het buitenland;

  • de wet op de klokkenluidersregeling bij voorrang te wijzigen.

Follow-up rapport

In het onlangs uitgekomen follow-up rapport staat informatie over de voortgang die Nederland heeft geboekt bij de implementatie van een aantal van deze aanbevelingen. Nederland geeft aan de volgende acties te hebben ondernomen:

  • Op 1 juni is het wetsvoorstel ter implementatie van de EU-richtlijn klokkenluidersbescherming ingediend bij de Tweede Kamer. Daarnaast wordt een pilot gestart om inzicht te krijgen in de best mogelijke inrichting van de juridische ondersteuning van klokkenluiders. Verder is het doel om een ​​netwerk van professionals in het psychosociale domein op te zetten in zodat de klokkenluider zo snel en goed mogelijk kan worden doorverwijzen naar de juiste hulp.

  • Persberichten van niet-procesresoluties in buitenlandse omkopingszaken en feitelijke verklaringen worden gepubliceerd op de website van het Openbaar Ministerie. Het OM legt daarmee publieke verantwoording af voor de afwikkeling van deze zaken.

  • In september 2020 zijn de eerste stappen genomen om een ​​nieuw systeem van toezicht in te voeren. Er is een (tijdelijke) onafhankelijke beoordelingscommissie geïntroduceerd. Deze commissie zal operationeel zijn totdat een nieuw systeem van toezicht wordt ingevoerd. Hiervoor lopen momenteel wetgevingsprocedures. Op 11 maart 2021 is een wetsontwerp gepubliceerd. Dit voorstel introduceert een rechterlijke toetsing door het Gerechtshof bij “hoge transacties in de sfeer van de rechtspersonen”. Het is nog niet precies bekend wanneer dit wetsontwerp zal worden behandeld.

  • De minister van Justitie en Veiligheid laat onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar zelfonderzoek en zelfmelden door bedrijven. De resultaten hiervan worden komend voorjaar verwacht.

  • Tot slot is een voorstel ingediend om de wetgeving rondom grote transacties verder aan te scherpen. Dit voorstel bevindt zich nog in een beginfase.

Lees meer:

Print Friendly and PDF ^