Artikel: Het foutief invullen van het Bibob-formulier en de bestuurs- en strafrechtelijke invulling van valsheid in geschrifte

In deze bijdrage staat de vraag centraal of, en zo ja in welke gevallen, het foutief invullen van een Bibob-formulier het vermoeden van valsheid in geschrifte (art. 225 Sr) rechtvaardigt. Op basis van artikel 3 lid 6 Wet Bibob kan een beschikking worden geweigerd of ingetrokken als redelijkerwijs kan worden vermoed dat een strafbaar feit is gepleegd ter verkrijging of behoud van die beschikking. Voor de inkleuring van dat bestuursrechtelijke vermoeden lijkt opzet of oogmerk geen rol te spelen. Dat werpt de vraag op: is fout ook per definitie vals? En vooral: wanneer is fout vals?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bur­ge­mees­ter moet uit­ge­brei­der mo­ti­ve­ren bij wei­ge­ren ver­gun­ning van­we­ge ‘slecht le­vens­ge­drag’

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State 25 mei 2022, ECLI:NL:RVS:2022:1493

Als een burgemeester een horecavergunning weigert omdat hij van mening is dat de exploitant van ‘slecht levensgedrag’ is, dan heeft de burgemeester een verdergaande plicht om te motiveren waarom hij dat vindt. Hij moet motiveren waarom de feiten en omstandigheden waarop hij zijn weigering baseert relevant zijn voor de exploitatie van een horecabedrijf en hoe de exploitant vooraf had kunnen weten dat die feiten en omstandigheden in de weg staan aan het verlenen van de vergunning. Ook moet de burgemeester motiveren waarom de feiten en omstandigheden niet gering zijn en waarom die, ondanks het tijdsverloop, nog steeds iets zeggen over de betrouwbaarheid van de exploitant om op verantwoorde wijze een horecabedrijf uit te oefenen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Jaarverslag Landelijk Bureau Bibob 2020 verschenen

Vorige week is het jaarverslag van het Landelijk Bureau Bibob (LBB) over het jaar 2020 verschenen en aan de Tweede Kamer aangeboden. In 2020 bracht het LBB 268 reguliere adviezen uit. Daarnaast verstrekte het LBB 68 aanvullende adviezen. Dit zijn adviezen in procedures waarover al eerder geadviseerd is. Hoewel in 2020 sprake is geweest van een forse stijging van adviesaanvragen is het LBB in staat geweest de adviezen tijdig en met de juiste kwaliteit te leveren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Beleidsregels Toepassing Wet Bibob door De Nederlandsche Bank

Op 7 april zijn de Beleidsregels Toepassing Wet Bibob door De Nederlandsche Bank gepubliceerd. DNB is bij algemene maatregel van bestuur aangewezen als rechtspersoon met een overheidstaak als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 2 van de Wet Bibob en is daarmee bevoegd tot het doen van een Bibob onderzoek. De Wet Bibob stelt DNB in staat zich – voor zover mogelijk – te beschermen tegen het risico dat criminele activiteiten worden gefaciliteerd bij het gunnen van opdrachten en het aangaan van vastgoedtransacties.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wijziging Wet Bibob: Meer bevoegdheden overheden voor informatiedeling

Overheden krijgen meer bevoegdheden om informatie met elkaar te delen over mogelijke vormen van ondermijning, zoals misbruik van beschikkingen, overheidsopdrachten en vastgoedtransacties. Zo moet de integriteit van de overheid worden beschermd tegen vermenging van de boven- en onderwereld. Dit beoogt het wetsvoorstel tot aanpassing van de Wet Bibob dat maandag bij de Tweede Kamer is ingediend door minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en Dekker voor Rechtsbescherming.

Read More
Print Friendly and PDF ^