Cursus Anti-Corruptiewetgeving uit binnen- en buitenland | Vrijdag 12 april 2024

Tijdens deze cursus staat wet- en regelgeving ter bestrijding van corruptie centraal. Ingegaan wordt op de corruptiebepalingen uit Nederland alsook diverse andere jurisdicties. Een vergelijking wordt gemaakt tussen onze nationale corruptiebepalingen en die uit o.a. de FCPA, UK Bribery Act en Sapin II. Hierbij wordt ingegaan op de inhoud en reikwijdte van de diverse corruptiebepalingen, strafrechtelijke aansprakelijkheid van natuurlijke en rechtspersonen, mogelijke sancties en ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel. Afgesloten wordt met recente ontwikkelingen uit verschillende landen.

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

Rijksrecherche doorzoekt woningen in Den Haag en Echt in Rotterdams fraudeonderzoek

De Rijksrecherche heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie op dinsdag 19 maart op twee plekken doorzoekingen gedaan in woningen in Den Haag en het Limburgse Echt. Aanleiding is een onderzoek dat gestart is na publicaties in het NRC over fraude met aanbestedingen voor het verwijderen van asbest bij een Rotterdams museum.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Jaarverslag 2023 Huis voor Klokkenluiders

In 2023 namen 369 mensen, die een misstand op het werk vermoedden, contact op met het Huis voor Klokkenluiders voor advies. Dat is een toename van 50% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook nam de complexiteit van de vermoede misstanden toe. De inwerkintreding van de Wet bescherming klokkenluiders en de media-aandacht voor misstanden speelden daarin een rol. Tegelijkertijd klopten ook veel meer werkgevers aan bij het Huis voor advies. Bijvoorbeeld over het inrichten van een goede meldregeling of het voeren van intern onderzoek naar misstanden. Dit blijkt uit het jaarverslag 2023 van het Huis voor Klokkenluiders.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Seven Arguments in Favour of Rethinking Corruption

The act of “rethinking” corruption is necessary due to a global stagnation after more than two decades of international anticorruption efforts. The issue of corruption is being reframed as a security issue, rather than a developmental one, but the role international agency play in changing a country is still prominent. This article sums up the lessons learned from theoretical and practical advances outlined in the author’s book on “Rethinking Corruption.” It makes a clear argument in favour of rethinking corruption outside the traditional framework and offers a forecasting method, alongside state-of-the-art analytical, fact-based tools to map, assess, and predict corruption risks.
The author argues that corruption is a policy issue frequently overriding individual choice, and can only be tackled by strong policy interventions. She explains the limits of international intervention and demonstrates how much unfinished business was left behind by the developmental approach to anticorruption – business that can only be tackled domestically by pro-change coalitions. Evidence is shown that corruption has not decreased despite unprecedented efforts. This is the case because the international context presently creates far more opportunities for corruption than it poses constraints. Few countries and international organisations have proven able to solve the social dilemma of corruption. The instruments to collect evidence for action have been as poor as conceptualisation, but progress has been made and can be used by domestic coalitions seeking to challenge a corrupt status quo.
The article outlines that “Rethinking Corruption” is a non-orthodox, yet state-of-the-art guidebook for policy makers, administrators, and practitioners looking to identify an effective way of approaching corruption, engaging in corruption issue policy analysis, designing actionable measurement, and building successful coalitions against systemic corruption.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling voor schending ambtsgeheim door lid vertrouwenscommissie belast met de aanbeveling voor de benoeming van de nieuwe burgemeester van Den Bosch

Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 8 maart 2024, ECLI:NL:GHSHE:2024:753

Op basis van de namen die de Verdachte heeft genoemd leidde getuige 1 af dat er een burgemeester zou worden benoemd uit de gelederen van de partij. Het hof ziet zich voor de vraag gesteld of de opmerking van de Verdachte gekwalificeerd dient te worden als een strafbare schending van de geheimhoudingsplicht van artikel 61c Gemeentewet. Anders dan de verdediging is het hof daarbij van oordeel dat voor een strafbare schending van de geheimhoudingsplicht niet is vereist dat er concrete informatie over de politieke ‘kleur’ of partij van de potentiële kandidaat wordt gegeven. Ook de vraag of de ontvanger op basis van de informatie enig vermoeden kan hebben wie de kandidaat zou kunnen zijn is volgens het hof bij de beoordeling van de schending van de geheimhoudingsplicht niet van belang.

Read More
Print Friendly and PDF ^