Veroordeling rechtspersoon voor het overtreden van de Wet Milieubeheer door overbrengen kabeldelen van Nederland naar Zuid-Afrika zonder toestemming of schriftelijke kennisgeving

Rechtbank Rotterdam 31 januari 2024, ECLI:NL:RBROT:2024:754

De Verdachte rechtspersoon heeft 5 zeecontainers met daarin kabeldelen willen overbrengen naar Zuid-Afrika, terwijl die overbrenging niet gepaard ging met de ingevolge de bepalingen van de EVOA vereiste informatie. De geschonden bepalingen in de EVOA beogen internationale transporten van afvalstoffen te controleren en te reguleren teneinde ongewenste gevolgen dan wel risico’s voor het milieu te vermijden. Het doel van de EVOA is te voorkomen dat verontreinigde partijen afval ongecontroleerd de grens passeren, waardoor de bevoegde autoriteiten zich niet goed op de hoogte kunnen stellen en niet alle nodige maatregelen kunnen treffen ter bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu. Het is zeer goed mogelijk dat de intenties van de Verdachte rechtspersoon en haar aanpak van de verwerking van de kabels inhoudelijk in overeenstemming waren met de algemene uitgangspunten van de EVOA. Het verwijt dat de Verdachte rechtspersoon wordt gemaakt is echter van andere aard.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gegevensuitwisseling tussen banken: informatie uitwisselen binnen de grenzen van de AVG

Het kabinet is met twee verschillende wetsvoorstellen gekomen: het Plan van aanpak witwassen en het Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS). Deze voorstellen delen met elkaar dat ze onder meer banken in staat stellen om gegevens uit te wisselen, waarbij ook persoonsgegevens worden gedeeld. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Raad van State hebben zich kritisch uitgelaten over deze wetsvoorstellen. De auteur duidt deze kritiek door in te gaan op de verhouding tussen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de verschillende gegevensuitwisselingsmogelijkheden ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The CSDDD and Meaningful Human Rights Due Diligence: Some opportunities and threats

Western electronics at the heart of Russian warfare, the solar- automotive and garment industries’ ties to forced labour in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and the Palm Oil Industry’s links to devastating environmental and human rights consequences are just three examples of how internationally operating businesses are linked to the breaching of fundamental rights of peoples and communities around the world. While corporate activity has globalized, the regulation of the adverse consequences of corporate activity is lagging. The resulting governance gaps have provided ‘a permissive environment for wrongful acts by companies of all kinds without adequate sanctioning or reparation’. The 2011 Protect, Respect and Remedy Framework for Business and Human Rights, together with the UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGPs) sought to start closing these governance gaps. The voluntary UNGPs urge states to observe their duty to protect and take ‘appropriate steps to prevent, investigate, punish and redress such abuse through effective policies, legislation, regulations and adjudication’ (UNGP 1), also for ‘their’ corporations operating abroad.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Advocaten-onderzoeker, die onderzoek deed naar andere advocaat, hoefde niet per definitie gebruik te maken van eigen standaard onderzoeksprotocol.

Hof van Discipline 's Gravenhage 12 februari 2024, ECLI:NL:TAHVD:2024:64

Kennelijk beschikt het kantoor van verweerder over een algemeen model onderzoeksprotocol, dat toegesneden kan worden op specifieke onderzoeken die het kantoor uitvoert. Anders dan de raad en klager veronderstellen, betekent dat naar het oordeel van het hof niet automatisch dat dat model ook als zodanig van toepassing was op het onderhavige onderzoek. In het voorliggende dossier ontbreek daarvoor een concreet aanknopingspunt. Het feit dat mr. W vaker met dit algemene modelprotocol heeft gewerkt en dat het protocol blijkbaar basisuitgangspunten geeft voor meerdere onderzoeken, brengt niet mee dat het van toepassing was op het onderhavige onderzoek en dat klager daar rechten aan zou kunnen ontlenen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cursus Opsporing van corruptie & Internationale samenwerking | Donderdag 21 maart 2024

Docent: Albert Jan Kwakman

Het onderzoeken van signalen van mogelijke corruptie en de opsporing en vervolging van strafbare feiten die daarmee verband houden hebben de bijzondere aandacht van de autoriteiten. Tijdens deze cursus staat de opsporing van corruptie centraal. Aan de hand van een corruptiezaak worden de verschillende onderwerpen besproken. Welke opsporingsinstanties houden zich waarmee bezig, wat zijn triggers voor een corruptieonderzoek, op welke thema’s focussen de autoriteiten zich en welke trends zijn er te bespeuren in de opsporing? Daarnaast wordt er steeds meer internationaal samengewerkt. De fenomenen die worden onderzocht hebben immers vaak een grensoverstijgend karakter. Hoe ziet het juridisch kader voor internationale samenwerking en informatie-uitwisseling eruit en hoe verloopt dit in de praktijk?

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^