Faillissementsfraude: Geen medeplegen, maar wel verantwoordelijk als bestuurder

Rechtbank Overijssel 6 juni 2024, ECLI:NL:RBOVE:2024:2994

Verdachte heeft zich niet gehouden aan de hem wettelijk opgedragen plicht een volledige en deugdelijke administratie te voeren. Als gevolg hiervan was het voor de curator onmogelijk om het faillissement op een juiste wijze af te wikkelen, terwijl het maatschappelijke en economische verkeer verlangt dat faillissementen voortvarend en efficiënt worden afgewikkeld. De rechtbank overweegt dat verdachte, als bestuurder van Bedrijf 1, de verantwoordelijkheid droeg voor de algemene gang van zaken bij de rechtspersoon en daarmee ook voor het op een zodanige wijze (laten) voeren van een administratie dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon duidelijk zijn. Op grond van voormelde bewijsmiddelen stelt de rechtbank vast dat dat niet (volledig) is gebeurd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Hoe overleef ik (zonder) accountangscontrole?

Ondernemingen die hun beursnotering dreigen te verliezen, of scholen die voor miljoenen dreigen te worden gekort op hun overheidsbijdragen – dit zijn mogelijke gevolgen van de accountantschaarste in Nederland die recentelijk in het nieuws kwamen. Elk jaar moeten ondernemingen – behoudens uitzonderingen – een door een accountant gecontroleerde jaarrekening openbaar maken. Het wordt voor ondernemingen echter steeds moeilijker om een accountant te vinden. Deze problematiek staat in deze bijdrage centraal. Wij zullen eerst het algemeen wettelijk kader schetsen rond de accountantscontrole, gevolgd door de meer specifieke regels die gelden voor organisaties van openbaar belang (OOB's). Daarna wordt ingegaan op de accountantschaarste en de factoren die hieraan kunnen bijdragen, zoals de assuranceopdracht op basis van Richtlijn (EU) 2022/2464 (de CSRD). Een aantal recente ontwikkelingen die oplossingen zouden kunnen bieden, zullen ook de revue passeren. Tot slot, staan wij stil bij de gevolgen van het niet – of niet tijdig – verkrijgen van een accountantsverklaring en de opties die de nadelige consequenties hiervan mogelijk kunnen beperken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Extra onderzoekscapaciteit FIOD voor naleving EU-sanctiemaatregelen

Vorige week is het jaarverslag 2023 van de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) gepubliceerd. Daarin valt te lezen dat de FIOD in 2023 extra personeel heeft aangetrokken om de groeiende stroom van signalen en daarop volgende strafrechtelijke onderzoeken naar overtreding van sancties uit te kunnen voeren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EU sanctioneert voor het eerst cybercriminelen

De Raad Buitenlandse Zaken heeft sancties aangenomen tegen 6 Russische individuen die verantwoordelijk zijn voor vergaande cyberaanvallen die in de EU veel schade hebben aangericht, zoals hacks bij banken en ransomware aanvallen op de zorgsector. 2 van hen zijn kopstukken uit het cybercrime circuit. Door nauwe samenwerking tussen het ministerie van Buitenlandse Zaken, Justitie en Veiligheid, het Openbaar Ministerie (OM) en de Politie konden zij nu door de EU worden gesanctioneerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Aanpassing Wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen

Het wetsvoorstel bevat vier maatregelen op het terrein van de aanpak van witwassen. Met de nota van wijziging wordt het wetsvoorstel zodanig aangepast dat alleen het voorstel voor een verbod op contante betalingen vanaf EUR 3.000 of meer gehandhaafd blijft. De andere drie maatregelen worden meegenomen in de implementatie van de Europese verordening tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor witwassen of terrorismefinanciering (AMLR).

Read More
Print Friendly and PDF ^