Een aanwijzing op grond van art. 28 Wwft naar aanleiding van overtredingen als bestuurlijke sanctie?

In het bestuurlijk sanctierecht is het van wezenlijk belang om een onderscheid te maken tussen sancties en 'niet-sancties'. Hoofdstuk 5 van de Awb – dat handelt over de handhaving – is uitsluitend van toepassing, indien sprake is van een bestuurlijke sanctie. Uit art. 5:2, eerste lid, onder a, Awb, blijkt wanneer sprake is van een bestuurlijke sanctie. Dit is een door een bestuursorgaan wegens een overtreding opgelegde verplichting of onthouden aanspraak.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM legt last onder dwangsom wegens niet meewerken aan onderzoek

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 24 oktober 2024 een last onder dwangsom opgelegd aan Vantage Global Limited (Vantage Markets) omdat Vantage Markets niet meewerkt aan het onderzoek van de AFM. De AFM onderzoekt of Vantage Markets illegaal beleggingsdiensten heeft aangeboden in Nederland. De AFM heeft daarom informatie bij Vantage Markets opgevraagd. Omdat Vantage Markets deze informatie niet verstrekt legt de AFM een last onder dwangsom op. De dwangsom bedraagt €10.000 per dag tot een maximum van €100.000.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The European Public Prosecutor’s Office and Environmental Crime | Further Competence in the Near Future?

This article envisages the possible extension of the European Public Prosecutor’s Office’s competences in the field of environmental protection. The author first presents an overview of the Office’s competences under the current legislation and, second, analyses suggestions on extending these competences specifically to the field of environmental crime. The case is made that a stronger, more comprehensive scope of competence for the EPPO would strengthen its position in the EU. This warrants an extension of the Office's jurisdiction to other types of crime, especially in the fight against cross-border crime such as environmental crime.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Onschuldpresumptie noopt tot toekenning schadevergoedingsverzoek ex art. 530 Sv (ook) na sepot

Het Gerechtshof Amsterdam heeft in een drietal zaken het artikel 530 Sv-verzoek om vergoeding van de kosten van rechtsbijstand toegekend nadat de onderliggende strafzaak was geëindigd met een (voorwaardelijk) sepot. Volgens het hof verlangt de onschuldpresumptie ex artikel 6 EVRM, en de EHRM-rechtspraak daarover (Nealon & Hallam/VK), dat de motivering van het oordeel van de rechter in een verzoekschriftprocedure niet alsnog neerkomt op het uiten van de mening dat verzoeker zich schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van een strafrechtelijke norm en daarmee aan het plegen van een strafbaar feit. Dit geldt niet alleen indien de strafprocedure is geëindigd met een vrijspraak, maar ook indien deze is geëindigd met een (voorwaardelijk) sepot.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Twee voor de prijs van één: de Hoge Raad over de bestanddelen "verbergen" en "verhullen" en zijn bitcoins "voorwerpen" in de zin van de witwasbepalingen?

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag in de zaak IJsberg over het witwassen van bitcoins houdt de gemoederen in cassatie bezig. Tegen deze uitspraak heeft het openbaar ministerie (hierna: "OM") maar liefst vier cassatiemiddelen ingediend. Naar aanleiding van een van deze middelen staat in cassatie de rechtsvraag centraal of en in hoeverre de (subjectieve) geestesgesteldheid van een verdachte van belang mag zijn bij de beoordeling of sprake is van "verbergen" of "verhullen" als bedoeld in de strafbaarstellingen van witwassen ex artikel 420bis e.v. Sr. De Hoge Raad maakt bovendien van de gelegenheid gebruik om zich uit te laten over de vraag of bitcoins "voorwerpen" zijn die kunnen worden witgewassen. Op beide punten zal in deze annotatie worden ingegaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^