Transportbedrijf niet verantwoordelijk voor dodelijk ongeval in loods

Rechtbank Oost-Brabant 3 oktober 2022, ECLI:NL:RBOBR:2022:4116

De rechtbank oordeelt dat een transportbedrijf uit Alblasserdam niet verantwoordelijk is voor het creëren van een gevaarlijke situatie voor haar werknemers. Een werknemer kwam om het leven toen hij in een loods van een ladder viel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geen sprake van handelen of nalaten i.s.m. Arbowetgeving waardoor situatie in het leven is geroepen waarvan verdachte wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat daardoor levensgevaar te verwachten was

Rechtbank Oost-Brabant 3 oktober 2022, ECLI:NL:RBOBR:2022:4116

Op 20 februari 2020 vond een ongeval plaats in een loods van verdachte, als gevolg waarvan het Slachtoffer is overleden. Slachtoffer was in dienst bij verdachte als vrachtwagenchauffeur. Toen één van de overheaddeuren van de loods niet meer dicht ging, heeft hij dit geprobeerd te verhelpen door met een ladder boven de deuropening te klimmen. Hij is hierbij van circa 4,5 meter hoogte naar beneden gevallen. Een gevaarlijke situatie is pas ontstaan toen het Slachtoffer op eigen initiatief via een ladder, zonder gebruik te maken van valbescherming, boven de overheaddeur is geklommen in een poging om de overheaddeur weer dicht te krijgen, en niet door het regulier gebruik van een deur die slecht werd onderhouden. Daarmee heeft het Slachtoffer – buiten zijn normale werkzaamheden om – zeer gevaarlijk gehandeld. Deze situatie was voor verdachte niet voorzienbaar. Naar het oordeel van de rechtbank is, onder deze omstandigheden, geen sprake van handelen of nalaten in strijd met de Arbowetgeving waardoor een situatie in het leven is geroepen waarvan verdachte wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat daardoor levensgevaar of ernstige gezondheidsschade voor werknemers ontstond of te verwachten was.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Ongevalsonderzoek en leren

De toepassing van incident- en ongevalsonderzoek (voorvalonderzoek) in de toezichtpraktijk lijkt in populariteit toe te nemen. Terwijl dit gebeurt, ligt voorvalonderzoek theoretisch steeds meer onder vuur vanuit de zogeheten Safety II-benadering. Het idee dat voorvalonderzoek faalmechanismen blootlegt, is breed verspreid. De Safety II-benadering laat zien dat alleen het onderzoeken van voorvallen, zonder ook te onderzoeken wanneer en waarom het niet tot falen komt, tot verkeerde conclusies kan leiden en het risico op falen juist kan vergroten. Desondanks biedt het onderzoeken van voorvallen toezichthouders een kans om met hun onderzoek aan te sluiten op de leeromgeving van beleid en uitvoering. Op basis van literatuur en een onderzoek naar het leervermogen van Rijkswaterstaat formuleren we in deze bijdrage enkele lessen voor toezichthouders die hun voorvalonderzoek willen aansluiten op beleid en uitvoering. Belangrijk blijkt dat voorvalonderzoek geen speldenprik is, maar onderdeel van het ‘systeemleren’ bij beleids- en uitvoeringsorganisaties. Ook staat of valt leren met de selectie van (bijna-)incidenten en -ongevallen die worden onderzocht. Tevens gaan leren en schuldvragen niet goed samen, is het van belang te zorgen voor (institutioneel) geheugen en moeten ook toezichthouders mee in de trend dat steeds meer publieke taken door netwerken van organisaties worden uitgevoerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM eist geldboete na dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie heeft voor de rechtbank in 's-Hertogenbosch een geldboete van 20.000 euro geëist tegen een vrachtwagentransportbedrijf wegens overtreding van de Arbowet en het Arbobesluit. In 2020 raakte een man tijdens zijn werk in een loods in de gemeente Steenbergen ernstig gewond na een val van grote hoogte. Een dag later overleed het slachtoffer aan zijn verwondingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM komt transactie en geldboete overeen met Vitelco B.V. en Vitelco Leather B.V.

Met de kalverslachterij Vitelco B.V. in Den Bosch is door het Openbaar Ministerie een transactie overeengekomen van 75.000 euro wegens de onvolledige administratieve verantwoording van dierlijke bijproducten (slachtafval) dat naar een buitenlandse ontvanger werd afgevoerd. Aan de ontvangende leerlooijerij Vitelco Leather B.V. in Lichtenvoorde heeft het OM hiervoor een geldboete van 25.000 euro opgelegd.

Read More
Print Friendly and PDF ^