Aan­be­ve­ling aan be­stuurs­rech­ter: pas rech­ter­lij­ke even­re­dig­heids­toets aan

De bestuursrechter moet zijn evenredigheidstoets van bestuurlijke maatregelen, zoals een woningsluiting of een dwangsom, aanpassen. Dat vinden de staatsraden advocaat-generaal Widdershoven en Wattel die vandaag (7 juli 2021) hun conclusie uitbrachten over de evenredigheidstoets door de bestuursrechter. De bestuursrechter zou de evenredigheid van bestuurlijke maatregelen moeten toetsen zoals dat in het Europese recht gebeurt. Verder zou de bestuursrechter de intensiteit van zijn toets moeten laten afhangen van de concrete belangen die bij een bestuurlijke maatregel zijn betrokken en van de vraag in hoeverre die maatregel de grondrechten aantast.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het delict valsheid in geschrift en het onjuist invullen van het Bibob-vragenformulier: Een vergelijking tussen de bestuursrechtelijke en de strafrechtelijke procedure

In deze bijdrage wordt onderzocht wat het gevolg dient te zijn voor de Bibob-procedure, indien de strafrechter de verdachte onherroepelijk vrijspreekt voor valsheid in geschrift wegens het niet naar waarheid invullen van het Bibob-formulier. Ten eerste wordt in deze bijdrage aandacht besteed aan de gevolgen van het onjuist ingevulde Bibob-formulier. Ten tweede wordt een recente uitspraak van de Afdeling besproken, waarin een vergunning wordt geweigerd op grond van de Wet Bibob wegens vermoedelijk gepleegd valsheid in geschrift ter verkrijging van de vergunning.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Medewerkingsverplichting vanaf 1 juli 2021 door bestuursorganen zelfstandig afdwingbaar

In het bestuursrecht moet je meewerken aan het uitoefenen van toezicht door een toezichthouder (artikel 5:20 Awb). In het nieuwe artikel 5:20, lid 3, Awb is nu geregeld dat ieder bestuursorgaan de medewerkingsplicht kan handhaven via een last onder dwangsom of bestuursdwang. Daarmee hebben bestuursorganen (en toezichthouders) een belangrijke nieuw instrument in handen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Enkel feit dat functionaris niet was aangemeld bij en goedgekeurd door AFM was onvoldoende voor boete

College van Beroep voor het bedrijfsleven 22 juni 2021, ECLI:NL:CBB:2021:625

P. Kloezen en N.C. Burgman-Koers hoeven ieder definitief geen boete te betalen voor hun rol bij financieel dienstverlener Visie B.V. in 2015. Eerder schrapte de rechtbank Rotterdam deze boetes al. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legde de boetes op, omdat Visie B.V. haar beleid liet bepalen door Kloezen die niet bij AFM was aangemeld, terwijl Burgman-Koers als formele beleidsbepaler was aangemeld en goedgekeurd. AFM had de geschiktheid en betrouwbaarheid van Kloezen niet getoetst. Omdat daardoor die geschiktheid en betrouwbaarheid niet vaststond, was volgens AFM sprake van overtreding van de Wet op het financieel toezicht (Wft).

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM herziet beleidsregel voor hoogte bestuurlijke boetes

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft haar beleidsregel voor het bepalen van de hoogte van bestuurlijke boetes herzien. Het aanpassen van de beleidsregel was nodig, omdat het deels gedateerd was en niet meer volledig aansloot bij de wet- en regelgeving.

Read More
Print Friendly and PDF ^