Strafoplegging in arbeidsomstandighedenzaak: een buitenwettelijke bijzondere voorwaarde?

In de strafzaak betreffende een dodelijk ongeval op een bouwplaats in Den Haag op 22 mei 2019 is de hoofdaannemer van dat project – een bouwbedrijf – door de rechtbank Rotterdam veroordeeld wegens overtreding van artikel 32 van de Arbeidsomstandighedenwet en dood door schuld. De strafoplegging is in dit vonnis meest opvallend. Aan de verdachte rechtspersoon is als bijzondere voorwaarde gesteld een bedrag van € 40.000 te betalen aan een stichting die zich inzet voor verplichte nascholing van kraanmachinisten, doch alleen indien die stichting binnen 18 maanden na het ingaan van de proeftijd zal worden aangewezen als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Alhoewel vanuit menselijk oogpunt wellicht prijzenswaardig, is dit deel van het dictum niet in te passen in de systematiek van het Wetboek van Strafrecht. Deze beslissing van de rechtbank wordt in deze annotatie kritisch beschouwd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Naming and shaming door de AFM; nu ook zónder wettelijke grondslag

Naming and shaming door toezichthouders is wijdverbreid. Ook AFM en, zelfs, DNB doen er inmiddels driftig aan mee. Belangrijke toezichtswetten zoals de Wft en de Wwft kennen zelfs het uitgangspunt dat alle bestuurlijke sancties integraal en ongeanonimiseerd (uiteindelijk) openbaar worden gemaakt. Dat geldt dus ook voor boetebesluiten. Die moeten zelfs vaak vroegtijdig worden gepubliceerd, dus nog voordat een rechter heeft geoordeeld over de rechtmatigheid ervan. De kritiek dat dit in strijd is met de onschuldpresumptie, is al lang verstomd. De publicerende toezichthouder is een gegeven en gaat ook niet meer weg. Op de websites van zowel de AFM als DNB prijken inmiddels vele sanctiebesluiten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bernadette Ossendorp Chief Food Safety Officer bij de NVWA

Bernadette Ossendorp is per 1 oktober 2022 benoemd als Chief Food Safety Officer (CFSO) bij de NVWA. Deze functie is belangrijk voor het optimaal inzetten van de toezichtscapaciteit van de NVWA op de grootste voedselveiligheidsrisico's. Tevens is de functie van Bernadette van belang voor het onderhouden van externe verbindingen van de NVWA op het vakgebied. Goed contact met het bedrijfsleven, NGO's, VWS, LNV en autoriteiten in andere landen zijn randvoorwaardelijk om de maatschappelijke opgaven op het gebied van voedselveiligheid te kunnen realiseren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wijziging Wet Bibob per 1 oktober 2022 (tweede tranche)

Op 1 oktober 2022 is de gewijzigde Wet Bibob (tweede tranche) in werking getreden. De wetswijziging van de Wet Bibob tweede tranche is een vervolg op de wetswijziging Wet Bibob eerste tranche die op 1 augustus 2020 in werking is getreden. Het wetsvoorstel tweede tranche leidt onder andere tot een verruiming van de bevoegdheden tot informatiedeling tussen het LBB en overheden en tussen overheden onderling. Zo wordt er een tipfunctie tussen overheden onderling geregeld en kunnen overheden via het nieuwe Bibob-register bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB) navragen of eerder een gevaar is gesignaleerd over personen die betrokken zijn bij een vergunning, subsidie, overheidsopdracht of vastgoedtransactie. Overheden krijgen zelf ook toegang tot dit register om hierin hun eigen gevaarsconclusies te registreren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Ongevalsonderzoek en leren

De toepassing van incident- en ongevalsonderzoek (voorvalonderzoek) in de toezichtpraktijk lijkt in populariteit toe te nemen. Terwijl dit gebeurt, ligt voorvalonderzoek theoretisch steeds meer onder vuur vanuit de zogeheten Safety II-benadering. Het idee dat voorvalonderzoek faalmechanismen blootlegt, is breed verspreid. De Safety II-benadering laat zien dat alleen het onderzoeken van voorvallen, zonder ook te onderzoeken wanneer en waarom het niet tot falen komt, tot verkeerde conclusies kan leiden en het risico op falen juist kan vergroten. Desondanks biedt het onderzoeken van voorvallen toezichthouders een kans om met hun onderzoek aan te sluiten op de leeromgeving van beleid en uitvoering. Op basis van literatuur en een onderzoek naar het leervermogen van Rijkswaterstaat formuleren we in deze bijdrage enkele lessen voor toezichthouders die hun voorvalonderzoek willen aansluiten op beleid en uitvoering. Belangrijk blijkt dat voorvalonderzoek geen speldenprik is, maar onderdeel van het ‘systeemleren’ bij beleids- en uitvoeringsorganisaties. Ook staat of valt leren met de selectie van (bijna-)incidenten en -ongevallen die worden onderzocht. Tevens gaan leren en schuldvragen niet goed samen, is het van belang te zorgen voor (institutioneel) geheugen en moeten ook toezichthouders mee in de trend dat steeds meer publieke taken door netwerken van organisaties worden uitgevoerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^