Medeplegersboete voor belastingadviseur: typisch iets voor het bestuursrecht

A-G Pauwels heeft onlangs conclusies genomen in cassatieberoepen die medeplegersboetes betreffen. De conclusies riepen twee vragen op. Hoe kan het al dan niet voldaan zijn aan het toestemmingsvereiste worden gewogen bij de beoordeling van de rechtmatigheid van de boete? En hoe kan de inspecteur tot het bewijs komen dat sprake is van opzettelijk of grofschuldig medeplegen door een belastingadviseur?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Overzichtsartikel: het bijgestelde bestuursrechtelijke overtredersbegrip

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) spreekt van een “nuancering”, anderen noemen het een “U-turn”: er is iets veranderd in het bestuursrechtelijke overtredersbegrip. Een Amsterdamse woning die was onttrokken aan de woonruimtevoorraad en onrechtmatig geplaatste reclameborden voor de Weerselose markt vormden de aanleiding voor de koerswijziging. In beide gevallen was er evident sprake van een overtreding in de zin van artikel 5:1 lid 1 Awb, maar bestond er discussie over wie kon worden aangemerkt als de overtreder in de zin van artikel 5:1 lid 2 en 3 Awb.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Toezichtagenda 2024 Kansspelautoriteit (Ksa)

De Kansspelautoriteit (Ksa) presenteert de nieuwe toezichtagenda, gebaseerd op haar missie ‘Veilig Spelen’ en haar publieke doelstellingen. Deze doelstellingen zijn uitgewerkt in de Strategie 2020-2024. Belangrijke veranderingen ten opzichte van 2023 zijn onder meer het zware accent op de zorgplicht, de toenemende datagedreven aanpak van risicogestuurd toezicht en het vergroten van de effectiviteit van interventies door te kijken naar de gehele keten van het illegale aanbod. De naleving van de (gewijzigde) reclameregels, met name gericht op jongeren, blijft belangrijk maar is inmiddels een regulier onderdeel van het toezicht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Leergang Bestuurlijke Boete 2024 | Start 23 mei 2024

De bestuurlijke boete is niet meer weg te denken uit het handhavingspalet van de overheid. Boetes zijn punitieve sancties en vinden we op tal van terreinen. Denk bijvoorbeeld aan de: financiële toezichts- en privacywetgeving, SZW-wetgeving (o.a. Arbeidsomstandighedenwetgeving, Wet arbeid vreemdelingen, Arbeidstijdenwet, Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag), levensmiddelenwetgeving, Huisvestingswet, Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, Wet dieren, Meststoffenwet, Wet inburgering, Woningwet, Huisvestingswet, Binnenvaartwet, Mediawet 2008, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Geneesmiddelenwetgeving, milieurecht, en het consumentenrecht. Dat betekent dat veel bestuursorganen de mogelijkheid hebben om boetes op te leggen en dat burgers, bedrijven en overheden met boetes te maken (kunnen) krijgen.

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

AFM ontving minder signalen in 2023, oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

De AFM kreeg in 2023 minder signalen dan in voorgaande jaren. Deze afname is onder meer te verklaren door het optreden van de AFM tegen beleggingsondernemingen met een Europees paspoort. Een relatieve nieuwkomer in de top-5 van ontvangen signalen is fraude met consumptief krediet. De meeste signalen hebben betrekking op fraude met crypto. Oplichters maken steeds meer gebruik van nieuwe, digitale vormen zoals datingfraude en recoveryfraude. Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem.

Read More
Print Friendly and PDF ^