Artikel: De invloed van bepalingen op het toezicht

De effectiviteit van toezicht wordt niet alleen bepaald door de toezichtstijl. Ook de bepalingen zelf die moeten worden nageleefd en die het primaire object van toezicht vormen, hebben invloed op de effectiviteit van toezicht. In deze bijdrage worden de resultaten van een casestudie gepresenteerd die is uitgevoerd naar het evenementenbeleid van een gemeente. De conclusie is dat de toename van het aantal bepalingen een toename van ingezette toezichtcapaciteit tot gevolg heeft. Daarnaast blijkt dat hoe meer regels er zijn, des te kleiner de kans is dat al die regels ook worden nageleefd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De matiging van een bestuurlijke boete bij de overschrijding van de redelijke termijn

Deze bijdrage bespreekt de rechtspraak van de (hoogste) bestuursrechters op het punt van de matiging van een bestuurlijke boete vanwege een overschrijding van de redelijke termijn. De auteur constateert verschillen in de rechtspraak van de hoogste bestuursrechters en een recente verandering in de lijn van de rechtbank Rotterdam op dit punt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Hoe combineren we expertkennis en data voor toezicht?

In een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport is verkend of bestaande expertkennis kon worden geïntegreerd met data door middel van zogenoemde Bayesiaanse priors. Drie domeinexperts namen deel aan een methode waarbij hun kennis werd bevraagd over de samenhang tussen verschillende scheepskenmerken en illegale scheepsontmanteling. Ondanks vergelijkbare prestaties van modellen met en zonder geïntegreerde expertkennis laat het onderzoek zien dat het ophalen en integreren van expertkennis zonder diepgaande statistische kennis mogelijk is. De effectiviteit varieert echter afhankelijk van de casus, beschikbare data en expertise. De opgedane inzichten zijn relevant voor toepassingen van informatiegestuurd werken door toezichthouders, inclusief toepassingen van kunstmatige intelligentie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Leergang Bestuurlijke Boete 2024 | Start 23 mei 2024

De bestuurlijke boete is niet meer weg te denken uit het handhavingspalet van de overheid. Boetes zijn punitieve sancties en vinden we op tal van terreinen. Denk bijvoorbeeld aan de: financiële toezichts- en privacywetgeving, SZW-wetgeving (o.a. Arbeidsomstandighedenwetgeving, Wet arbeid vreemdelingen, Arbeidstijdenwet, Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag), levensmiddelenwetgeving, Huisvestingswet, Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, Wet dieren, Meststoffenwet, Wet inburgering, Woningwet, Huisvestingswet, Binnenvaartwet, Mediawet 2008, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Geneesmiddelenwetgeving, milieurecht, en het consumentenrecht. Dat betekent dat veel bestuursorganen de mogelijkheid hebben om boetes op te leggen en dat burgers, bedrijven en overheden met boetes te maken (kunnen) krijgen.

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

Kunnen overtredingen van de APV door klanten van autoverhuurbedrijf aan dat bedrijf worden toegerekend?

Raad van State 8 mei 2024, ECLI:NL:RVS:2024:1951

De Afdeling stelt vast dat de verboden gedragingen passen in de normale bedrijfsvoering van de vennootschap, omdat de vennootschap haar voertuigen ter beschikking stelt aan huurders ten behoeve van het door haar geëxploiteerde autoverhuurbedrijf. De vennootschap had de verboden gedragingen kunnen voorkomen door aan het gebruik daarvan vooraf voorwaarden te stellen en voorlichting te geven aan haar huurders over de regels die gelden binnen de gemeente Amsterdam voor het parkeren van voertuigen op openbare plaatsen. De vennootschap heeft als exploitant van een autoverhuurbedrijf niet de zorg betracht die redelijkerwijs van haar kon worden verwacht met het oog op het voorkomen van de verboden gedragingen, doordat zij geen gedragsregels over het parkeerbeleid van de gemeente Amsterdam heeft opgenomen in haar huurvoorwaarden dan wel door de huurders onvoldoende te instrueren over het geldende parkeerbeleid in de gemeente Amsterdam. In zoverre kon de vennootschap erover beschikken of de verboden gedraging kon plaatsvinden. De stelling dat de voertuigen meermalen per uur van plek kunnen veranderen en het parkeren op de openbare weg enkel kortdurend van aard is, ontslaat de vennootschap niet van haar verantwoordelijkheid. De Afdeling is daarom met de rechtbank van oordeel dat het college de vennootschap terecht als overtreder van het verbod in artikel 4.20, eerste lid, onder a, van de APV heeft aangemerkt.

Read More
Print Friendly and PDF ^