De marginalisering van het strafrecht in de financiële handhaving: 25 jaar Wet IDBB en de opkomst van het bestuursrechtelijk boetestelsel

Vijfentwintig jaar geleden werden de financiële toezichthouders uitgerust met nieuwe handhavingsinstrumenten. Overtredingen van de financiële wetgeving kunnen sindsdien niet alleen strafrechtelijk worden aangepakt, maar ook met bestuurlijke boetes en dwangsommen. De Wet IDBB heeft bewerkstelligd dat de rechtshandhaving in de financiële sector een overwegend bestuursrechtelijke aangelegenheid is geworden. De rol van het strafrecht is gemarginaliseerd. Daar hoeven justitiabelen niet blij mee te zijn, want het bestuurlijk handhavingsrecht is bepaald niet minder ingrijpend. Er wordt gewerkt met draconische boetebedragen en de onschuldpresumptie wordt veronachtzaamd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bestuurder veroordeeld tot taakstraf wegens faillissementsfraude

Rechtbank Overijssel 6 maart 2025, ECLI:NL:RBOVE:2025:1280

De rechtbank Overijssel heeft een 48-jarige man veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur wegens faillissementsfraude. De verdachte was bestuurder van een failliet verklaarde rechtspersoon en heeft opzettelijk niet voldaan aan de wettelijke administratie- en bewaarplicht, waardoor de afwikkeling van het faillissement is bemoeilijkt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Onderzoeksplicht verzuimd door inspecteur bij navordering

Mag de Belastingdienst een navorderingsaanslag opleggen als er geen aangifte is ingediend en geen definitieve aanslag is opgelegd? Dit onderwerp is nog niet uitgekristalliseerd in de rechtspraak, maar rechtbank Noord-Nederland heeft hierover vorig jaar een interessant oordeel gegeven.1 De rechtbank legt met deze uitspraak de verantwoordelijkheid bij de inspecteur om tijdig een aanslag vast te stellen, naar mijn mening een terechte ontwikkeling.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Van de introductie van de boetebevoegdheid tot een zeer indringende toetsing van bestuurlijke boetes in het financieel toezicht: op zoek naar (nog) meer maatwerk?

Op 1 januari 2000 trad de Wet tot invoering van de last onder dwangsom en de bestuurlijke boete in werking. Sindsdien kunnen in de financiële sector bestuurlijke boetes en dwangsommen worden opgelegd. Inmiddels zijn we 25 jaar verder. In die 25 jaar zijn er belangrijke ontwikkelingen geweest die een stempel hebben gedrukt op (ook) de handhaving binnen de financiële sector. Denk aan de financiële crisis, de verdere Europeanisering, maar ook de kinderopvangtoeslagaffaire. Deze maatschappelijke gebeurtenissen hebben hun weerslag gehad op wat de samenleving van toezichthouders verwacht, de wet- en regelgeving waarop zij moeten toezien, en de toetsing door de bestuursrechter van een door de toezichthouder opgelegde sanctie. Na de financiële crisis uit 2008 ontstond bijvoorbeeld de roep om meer regulering en strikte handhaving van de (nieuwe) regels. Het gevolg hiervan was dat verschillende nieuwe toezichtswetten het leven zagen en dat de boetes die op grond van de financiële wetgeving konden worden opgelegd, steeds hoger werden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Een terugblik op 25 jaar richtinggevende uitspraken over bestuurlijke handhaving in de financiële sector

Dit artikel biedt een overzicht van vijf invloedrijke uitspraken van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) met betrekking tot bestuurlijke handhaving door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). De auteur analyseert hoe deze uitspraken de wet- en regelgeving en rechtspraak hebben beïnvloed en welke lessen hieruit kunnen worden getrokken voor de huidige praktijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^