Artikel: Wie is werkgever bij een (dodelijk) arbeidsongeval? De verschillende benaderingen van het werkgeversbegrip in het straf- en het bestuursrecht

Nederland kent een veelheid aan wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden. Voor al deze wet- en regelgeving geldt dat de (voornaamste) normadressaat de werkgever is. Maar wie is nu werkgever en hoe wordt dit vastgesteld? En wat zijn de gevolgen voor een partij als wordt vastgesteld dat deze werkgever is, bijvoorbeeld in het geval van een bedrijfsongeval? In dit artikel worden deze vragen zowel vanuit een bestuursrechtelijk als vanuit een strafrechtelijk perspectief besproken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Mag het OM na het sluiten van een transactie toch vervolgen?

Hoge Raad 22 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1509

De Hoge Raad vernietigt een uitspraak waarin het hof het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk in de vervolging verklaarde. Het hof oordeelde dat de verdachte aan een transactie met het Openbaar Ministerie in verband met een verdenking van witwassen, het gerechtvaardigd vertrouwen kon ontlenen dat hij ook niet zou worden vervolgd voor een in het witwasonderzoek gerezen verdenking van overtreding van de Opiumwet. Dat oordeel is ontoereikend gemotiveerd. Daarbij neemt de Hoge Raad in aanmerking dat uit de inhoud van de transactie blijkt dat die alleen zag – en gelet op het strafmaximum voor de Opiumwetdelicten dat hoger is dan het in artikel 74 Sr genoemde strafmaximum ook alleen kon zien – op de witwasfeiten. Ook uit de e-mailcorrespondentie tussen de officier van justitie en de raadsman van de verdachte kon het hof niet afleiden dat die ging over andere feiten dan witwassen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

VTH-onderzoek: coördinatietaak van de provincies kan beter

De Omgevingswet is ingegaan per 1 januari 2024. Provincies hebben volgens de Omgevingswet een coördinerende taak in de uitvoering en handhaving van de wet. In een onderzoek naar de invulling die provincies geven aan deze gecoördineerde uitvoering van hun toezichts- en handhavingstaak, blijkt dat de wetteksten in de Omgevingswet erg ruim zijn opgesteld. Provincies vervullen hun coördinatietaak dan ook zeer verschillend. Aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan, maar provincies én een aantal omgevingsdiensten constateren dat verbeteringen nodig en mogelijk zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Betonbouwbedrijf uit 's-Hertogenbosch veroordeeld voor dood van werknemer

Rechtbank Oost-Brabant 22 oktober 2024, ECLI:NL:RBOBR:2024:4960

De rechtbank Oost-Brabant heeft een betonbouwbedrijf uit ’s-Hertogenbosch veroordeeld. Door de schuld van het bedrijf overleed een van haar werknemers op een bouwplaats in Eindhoven. Op de bouwplaats aan de Otterstraat in Eindhoven was het slachtoffer in september 2021 samen met zijn zoon aan het werk. Bij het demonteren van een bekistingswand ging het mis. Toen de zoon van het slachtoffer tegen de wand omhoog klom, viel de wand van zo’n 1.500 kilo bovenop het slachtoffer die daardoor ter plekke overleed.

Read More
Print Friendly and PDF ^

How far can we raise the bar for corporate social responsibility?

While the EU remains committed to the UN’s Sustainable Development Goals, for the rest of the world they’re simply unrealistic. Can the EU balance sustainable growth with environmental, social and labour rights through trade deals that are driven by corporate social responsibility?

Read More
Print Friendly and PDF ^