Bedrijven omzeilen Rusland-sancties: 45 strafrechtelijke onderzoeken

Het Openbaar Ministerie verdenkt een groeiend aantal bedrijven en personen ervan dat zij de Rusland-sancties omzeilen. In het eerste jaar dat de sancties bestaan, zijn 45 strafrechtelijke onderzoeken opgestart. Eind 2022 stond de teller nog op 27 onderzoeken. "Het is te verwachten dat het omzeilen van de sancties toeneemt naarmate de sancties langer duren", zegt persofficier van justitie Els Martens.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kamerbrief over terug- en vooruitblik na een jaar Russische oorlog in Oekraïne: er wordt vaart gemaakt met modernisering van de sanctiewet

Het kabinet deelt de wens en urgentie voor een duurzame sanctiewetgeving voor de komende decennia. Daarom wordt vaart gemaakt met de modernisering van de sanctiewet en zal het kabinet er zorg voor dragen dat het conceptwetsvoorstel modernisering sanctiestelsel uiterlijk per juli gereed is voor de consultatiefase voor externe partijen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Richtlijn Strafbaarstelling schending van beperkende maatregelen van de EU

Op 2 december 2022 heeft de Europese Commissie een richtlijnvoorstel gepubliceerd betreffende de definitie van strafbare feiten en stafrechtelijke sancties voor de schending van beperkende maatregelen van de Unie, ook wel EU-sancties genoemd. Het kabinet is voorstander van strikte en efficiënte handhaving van beperkende maatregelen van de Unie. Het kabinet ondersteunt daarnaast ook actief de inspanningen vanuit de EU die zijn gericht op bijdragen aan opsporing, vervolging en berechting van misdaden n.a.v. de Russische militaire agressie in Oekraïne. Het kabinet steunt dan ook het voorliggende voorstel voor een EU-richtlijn over het stellen van een definitie van strafbare feiten en vergelijkbaar optreden tegen de schending van beperkende maatregelen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HR over opzet & Sanctiewet 1977

Hoge Raad 10 januari 2023, ECLI:NL:HR:2023:2

De verdenking in deze zaak betreft overtreding van een voorschrift gesteld krachtens art. 2 Sanctiewet 1977, opzettelijk begaan, door het overmaken van een geldbedrag dat op indirecte wijze is terechtgekomen bij terroristische organisatie(s) in Syrië. Moet het opzet van de verdachte erop zijn gericht dat geld terecht zou komen bij terroristische organisatie(s)? HR: De opvatting dat het opzet van de verdachte (ook) moet zijn gericht op het niet naleven van de in de bewezenverklaring bedoelde wettelijke regelingen, vindt geen steun in het recht. ‘Hofs oordeel dat bij een tenlastelegging als deze niet is vereist dat het opzet van de verdachte erop is gericht dat het geld op indirecte wijze bij (een) terroristische organisatie(s) zou terechtkomen, getuigt van een onjuiste rechtsopvatting. Uit de bewijsvoering van hof kan ook niet zondermeer volgen dat het opzet van de verdachte daarop was gericht. De bewezenverklaring is daarom in zoverre ontoereikend gemotiveerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Aandacht FIOD voor sanctie-ontwijking

Het AMLC en de FIOD zien en beoordelen heel veel verdachte transacties. Wat zien zij daar nu in en wat kan van belang zijn voor melders van ongebruikelijke transacties? Twee recente sanctie gerelateerde strafzaken van de FIOD bewijzen dat verdachte transacties waardevol zijn en opgepakt worden. Hopelijk kunnen er in de toekomst nog meer onderzoeken starten naar aanleiding van goed gedocumenteerde verdachte transacties. Aandacht voor sanctie-ontwijking en de kans om in nader compliance onderzoek documenten ten aanzien van de export van dual-use goederen op te vragen heeft tot onderzoekwaardige verdachte transacties geleid. De andere uit de algemene analyse van verdachte transacties gedeelde fenomenen geven een terugkoppeling waaruit de waarde voor opsporing blijkt en die een aanmoediging zijn om ongebruikelijke transacties te blijven melden. Hierbij is het ultieme doel om verboden export te voorkomen en daarom zijn juist ook voorgenomen ongebruikelijke transacties zeer welkom.

Read More
Print Friendly and PDF ^