AFM Agenda 2024 & Strategie 2023-2026

De AFM ziet dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering elkaar raken en versterken. En ze raken niet een enkeling, maar iedereen. Het gevolg hiervan is dat er geen eenvoudige oplossingen zijn om de risico’s die gepaard gaan met deze trends op te vangen. De ontwikkelingen vragen aanpassing van de financiële sector en bijsturing van beleidmakers en toezichthouders. Dit staat in de AFM Agenda 2024. Deze agenda beschrijft de trends en risico's in de financiële sector en licht de prioriteiten en activiteiten voor de AFM voor het komende jaar toe.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kroniek ondernemingsstrafrecht

In de tweede helft van 2023 hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan die relevant zijn voor het ondernemingsstrafrecht (in ruime zin). Naast algemene ontwikkelingen op het gebied van het ondernemingsstrafrecht wordt in deze kroniek aandacht besteed aan fiscaal strafrecht, financieel strafrecht, milieustrafrecht, corruptie, bijzondere wetgeving, Europees strafrecht en cybercrime.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gevangenisstraffen geëist voor voortzetten verboden club

Het Openbaar Ministerie eist gevangenisstraffen tegen vijf mannen die verdacht worden van het voorzetten van de verboden motorclub Hells Angels. Met hun gedrag hebben de verdachten de beslissing van de rechtbank niet gerespecteerd. “Ze wisten dat Hells Angels een verboden organisatie was en hebben er niettemin bewust voor gekozen het clubhuis en de clubavonden in stand te houden”, stelt de officier van justitie. “Het op deze manier opzettelijk negeren van een rechterlijke uitspraak ondermijnt de rechtsstaat.”

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De reikwijdte van het beschikkingscriterium in het straf- en bestuursrecht nader bezien

Begin 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ABRvS of de Afdeling) drie uitspraken gewezen waarin zij deels terugkomt op haar eerdere jurisprudentie inzake het bestuursrechtelijke overtredersbegrip, meer specifiek op de invulling die zij in eerdere jurisprudentie heeft gegeven aan het leerstuk functioneel daderschap. De invulling die de Afdeling daar oorspronkelijk aan gaf, werd al lange tijd stevig bekritiseerd in de bestuursrechtelijke literatuur. Volgens de Afdeling moest onder de ‘overtreder’, naast de fysiek pleger, eenieder worden verstaan aan wie de gedraging kon worden toegerekend. Die door de Afdeling gegeven invulling zou volgens de literatuur te breed en te onbestemd zijn en bovendien afwijken van de invulling die daaraan in het strafrecht wordt gegeven. Zo oordeelde de Afdeling in haar bluswaterjurisprudentie bijvoorbeeld steevast dat de onderneming op wier terrein bluswerkzaamheden werden verricht na een aldaar ontstane brand als overtreder kon worden aangemerkt indien dat vervuilde bluswater in het oppervlaktewater terechtkwam. Volgens vaste jurisprudentie konden de schoonmaakkosten daarvan op de onderneming, als zijnde ‘functioneel overtreder’ van de vervuiling, worden verhaald. Op welke gronden die toerekening passend werd geacht, werd niet inzichtelijk gemaakt. Dat schuurde vanuit legaliteitsoogpunt, maar verbaasde evenzeer omdat toerekening hier strafrechtelijk gezien verre van vanzelfsprekend was. Hoe de onderneming zeggenschap kon uitoefenen over het gedrag van een geheel zelfstandige en nota bene publieke entiteit als de brandweer bleef gissen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gebruik AIS-gegevens uit eNosenetwerk, voor toezicht en handhaving, door Omgevingsdienst en ILT in strijd met AVG?

Rechtbank Amsterdam 18 januari 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:231

De verdediging heeft zich op het standpunt gesteld dat de ILT niet over de eNosegegevens had mogen beschikken en dat het gebruik daarvan dus onrechtmatig is, omdat het eNosenetwerk niet was bedoeld ter controle op het landelijk ontgassingsverbod.

Read More
Print Friendly and PDF ^