BFT Jaarplan 2024

Op 9 januari is het BFT Jaarplan 2024 gepubliceerd. Daarin worden de ingezette lijnen van 2023 verder vorm gegeven. Tevens is de missie, visie en strategie herijkt. Ook in 2024 hanteert het BFT een strategie, die leunt op drie ambities: sturen op duurzame impact, bestrijding van ondermijning en inspelen op technologische ontwikkelingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Voorzieningenrechter: Nemo tenetur-beginsel staat eraan in de weg dat een bestuurlijke boete wordt opgelegd aan een partij die een incident meldt onder dwang van een (hoge) bestuurlijke boete

Rechtbank Rotterdam 11 december 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:11786

Het nemo tenetur-beginsel lijkt zijn betekenis te verliezen als zou worden aanvaard dat DNB, zoals in dit geval, een financiële onderneming een bestuurlijke boete oplegt op grond van de bevindingen van een eigen onderzoek naar overtredingen die deze onderneming zelf voorafgaand aan dat onderzoek bij een incidentmelding onder dwang aan haar heeft gemeld, terwijl deze incidentmelding de aanleiding was voor dat onderzoek en gesteld noch gebleken is dat ook zonder de incidentmelding een onderzoek naar deze overtredingen zou zijn gestart. De voorzieningenrechter betwijfelt dan ook of het boetebesluit in rechte stand kan houden en ziet aanleiding het openbaarmakingsbesluit te schorsen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kroniek Toezicht en Handhaving

Vorig jaar werd geschreven dat evenredigheid hét thema was in bestuursrechtelijk Nederland en dat dit algemene beginsel van behoorlijk bestuur ook in toezichts- en handhavingsdossiers van de AFM en DNB, die bestuurlijke maatregelen dienen te treffen die doeltreffend en afschrikwekkend zijn maar ook evenredig, een belangrijke rol speelt. In deze kroniekperiode is dat niet anders. Uit de uitspraken die in deze periode zijn verschenen blijkt hoe de ontwikkelingen met betrekking tot het evenredigheidsbeginsel hun weerslag hebben gekregen op de toetsing door bestuursrechters van het optreden van de financiële toezichthouders. De algehele trend die de auteurs signaleren is dan ook van een indringend toetsende bestuursrechter die duidelijk oog heeft voor evenredigheid. Dat is uitgemond in verschillende richtinggevende uitspraken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De bewijsmaatstaven in het handhavingsrecht: wat houden 'aannemlijk maken' en 'bewijzen' eigenlijk in?

In het bestuursrechtelijke handhavingsrecht kennen we formeel geen bewijsrecht, maar het is er in de praktijk wel. Een belangrijk onderdeel van dit bewijsrecht zijn de twee verschillende bewijsmaatstaven. Ten eerste de bewijsmaatstaf bij bestraffende sancties. Deze maatstaf houdt in dat de overheid de overtreding moet bewijzen. Dat wil zeggen, het moet buiten redelijke twijfel komen vast te staan dat er een overtreding is. Dat betekent dat ‘[i]ngeval van twijfel’ aan de betrokkene ‘het voordeel van de twijfel [dient] te worden gegund’. Ten tweede de bewijsmaatstaf bij herstellende sancties. Die maatstaf houdt in dat de overheid een feit ‘aannemelijk’ moet maken. Wat deze tweede maatstaf inhoudt, is wat onduidelijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verzoek van milieuorganisaties te algemeen om NVWA te dwingen tot het extra handhaven op overbevissing

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hoeft niet extra te controleren of handhaven op overbevissing, omdat daarom is verzocht door milieuorganisaties. De rechtbank Den Haag heeft de beroepen ongegrond verklaard van een groep kleinschalige vissers, Low Impact Fishers of Europe (LIFE) en milieuorganisatie ClientEarth. Zij hadden beroep ingesteld tegen een besluit van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, die verantwoordelijk is voor de NVWA. 

Read More
Print Friendly and PDF ^