Artikel: De reikwijdte van het beschikkingscriterium in het straf- en bestuursrecht nader bezien

Begin 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ABRvS of de Afdeling) drie uitspraken gewezen waarin zij deels terugkomt op haar eerdere jurisprudentie inzake het bestuursrechtelijke overtredersbegrip, meer specifiek op de invulling die zij in eerdere jurisprudentie heeft gegeven aan het leerstuk functioneel daderschap. De invulling die de Afdeling daar oorspronkelijk aan gaf, werd al lange tijd stevig bekritiseerd in de bestuursrechtelijke literatuur. Volgens de Afdeling moest onder de ‘overtreder’, naast de fysiek pleger, eenieder worden verstaan aan wie de gedraging kon worden toegerekend. Die door de Afdeling gegeven invulling zou volgens de literatuur te breed en te onbestemd zijn en bovendien afwijken van de invulling die daaraan in het strafrecht wordt gegeven. Zo oordeelde de Afdeling in haar bluswaterjurisprudentie bijvoorbeeld steevast dat de onderneming op wier terrein bluswerkzaamheden werden verricht na een aldaar ontstane brand als overtreder kon worden aangemerkt indien dat vervuilde bluswater in het oppervlaktewater terechtkwam. Volgens vaste jurisprudentie konden de schoonmaakkosten daarvan op de onderneming, als zijnde ‘functioneel overtreder’ van de vervuiling, worden verhaald. Op welke gronden die toerekening passend werd geacht, werd niet inzichtelijk gemaakt. Dat schuurde vanuit legaliteitsoogpunt, maar verbaasde evenzeer omdat toerekening hier strafrechtelijk gezien verre van vanzelfsprekend was. Hoe de onderneming zeggenschap kon uitoefenen over het gedrag van een geheel zelfstandige en nota bene publieke entiteit als de brandweer bleef gissen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De bewijsmaatstaven in het handhavingsrecht

In het bestuursrechtelijke handhavingsrecht kennen wij formeel geen bewijsrecht, maar het is er in de praktijk wel. Een belangrijk onderdeel van dit bewijsrecht zijn de twee verschillende bewijsmaatstaven. Ten eerste de bewijsmaatstaf bij bestraffende sancties. Deze maatstaf houdt in dat de overheid de overtreding moet bewijzen. Dat wil zeggen, het moet buiten redelijke twijfel komen vast te staan dat er een overtreding is. Dat betekent dat ‘[i]ngeval van twijfel’ aan de betrokkene ‘het voordeel van de twijfel [dient] te worden gegund’. Ten tweede de bewijsmaatstaf bij herstellende sancties. Die maatstaf houdt in dat de overheid een feit ‘aannemelijk’ moet maken. Wat deze tweede maatstaf inhoudt, is wat onduidelijk. In deze notenkraker sta ik stil bij een ogenschijnlijk weinig interessante uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant4 die wel treffend het verschil tussen de bewijsmaatstaven illustreert en een haakje geeft om eens langer stil te staan bij wat wij nu onder ‘aannemelijk maken’ moeten verstaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Zes uitspraken rond functioneel daderschap in het bestuursrecht

In de uitspraken van 31 mei 2023 over functioneel daderschap heeft de Afdeling bestuursrechtspraak haar rechtspraak over het overtrederschap genuanceerd.
Deze nuancering krijgt verder vorm in zes uitspraken die de Afdeling bestuursrechtspraak vandaag, op 24 januari, doet. Het gaat om zaken waarin de colleges van burgemeester en wethouders van Amsterdam, Utrecht en Den Haag boetes hebben opgelegd aan eigenaren van woningen. Volgens de colleges van B&W zijn de woningen zonder vergunning onttrokken aan de woningvoorraad of omgezet in onzelfstandige woonruimte. Dat is in strijd met de Huisvestingswet.

Read More
Print Friendly and PDF ^

ILT legt last onder dwangsom op aan belader reservoirwagons

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd aan een belader van gevaarlijke stoffen omdat het bedrijf de regels voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor overtreedt. Vanwege de acute gevaarzetting is de inspectie in dit geval direct overgegaan tot het opleggen van de LOD.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De rol van 'slachtoffers' in het bestuursstrafrecht

In het strafrecht heeft er de afgelopen decennia een emancipatie van slachtoffers plaatsgevonden. De rechtspositie van slachtoffers is op tal van vlakken versterkt. De rechten van slachtoffers zijn inmiddels stevig verankerd in wet- en regelgeving. Ook vanuit Europa is er volop aandacht voor de positie van slachtoffers van misdrijven. In juni 2023 heeft de Europese Commissie een voorstel tot verbetering van de richtlijn omtrent de rechten van slachtoffers uit 2012 (2012/29/EU) aangenomen. De commissie wil onder andere dat de lidstaten ervoor zorgdragen dat slachtoffers in het kader van een strafprocedure een beslissing over schadeloosstelling door de dader verkrijgen zonder dat er een andere procedure hoeft te worden ingeleid en dat de staat de schadevergoeding rechtstreeks aan het slachtoffer vergoedt en de lidstaat (daarna) de dader aanspreekt.

Read More
Print Friendly and PDF ^