Is oordeel dat verdachte, hoewel niet als zodanig tenlastegelegd, zich schuldig zou hebben gemaakt aan schending van inlichtingenplicht, in strijd met onschuldpresumptie? 

De klacht keert zich tegen de overweging van het hof dat de actieve bijdrage van de verdachte aan het uit het zicht van de curator en het faillissement houden van de inkomsten “in ieder geval een schending [oplevert] van de inlichtingenplicht (art. 105 Faillissementswet (Fw) jo art. 194 van het Wetboek van Strafrecht (Sr)), waarbij mogelijk schuldeisers zijn benadeeld (art. 20 Fw jo art. 341 aanhef en onder 1 (oud) Sr)”. Deze overweging moet als strijdig met de onschuldpresumptie worden aangemerkt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

BFT Jaarverslag 2022

Het BFT maakte in 2022 een vertaalslag van de reeds ingezette ontwikkellijnen zoals de versterking van het preventieve toezicht en ketensamenwerking. Dit resulteerde in drie ambities waaraan de organisatie de komende jaren prioriteit geeft, te weten: het sturen op duurzame impact, het bestrijden van ondermijning en het inspelen op technologische ontwikkelingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling wegens faillissementsfraude

Gerechtshof Amsterdam 14 maart 2023, ECLI:NL:GHAMS:2023:646

De Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan faillissementsfraude met betrekking tot twee ondernemingen. Zij heeft aanzienlijke geldbedragen onttrokken aan de boedel, het klantenbestand (de goodwill) van bedrijf01 BV om niet vervreemd en de administratieve verplichtingen verzaakt, terwijl het faillissement van de ondernemingen in het vooruitzicht lag, dan wel al was uitgesproken. De Verdachte is daarbij op slinkse wijze te werk gegaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Tweede Kamer stemt in met Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie

Met dit voorstel worden drie maatregelen geïntroduceerd. Het (voormalig) bestuur wordt verplicht om een aantal financiële stukken openbaar te maken en eventuele schuldeisers hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen. Daarnaast wordt het OM in staat gesteld een bestuursverbod te implementeren op het (voormalig) bestuur en de ontbinding zonder baten mee te laten tellen in de beoordeling van recidive. Ook krijgen schuldeisers een inzagerecht in de bewaarde administratie van de ontbonden rechtspersoon als het bestuur de verantwoordingsverplichting niet is nagekomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AP: maak lijst van mensen met bestuursverbod niet openbaar

De minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) volgt een belangrijk advies van de Autoriteit Persoonsgegevens niet op. De minister wil dat de Kamer van Koophandel (KvK) voortaan een lijst publiceert van mensen met een zogeheten bestuursverbod, bijvoorbeeld vanwege faillissementsfraude. Maar dit publiek maken van strafrechtelijke persoonsgegevens is niet noodzakelijk en niet evenredig. En het heeft wel langdurig zeer schadelijke gevolgen voor de mensen die op de lijst worden gezet. De AP roept de Tweede Kamer dan ook op de publicatie van bestuursverboden tegen te houden.

Read More
Print Friendly and PDF ^