Wetten die faillissementsfraude moeten voorkomen werken maar beperkt

Om faillissementsfraude te bestrijden en de maatschappelijke schade ervan te beperken, zijn de Wet versterking positie curator (2017) en de Wet civielrechtelijk bestuursverbod (2016) in werking getreden. Deze wetten bereiken de genoemde doelen niet of hooguit beperkt. Dat komt vooral doordat curatoren hun fraudeonderzoek moeten bekostigen uit de bezittingen (de boedel) van de (rechts)persoon die failliet is. Vooral bij frauduleuze faillissementen schieten deze middelen meestal te kort of zijn ze er helemaal niet. Dat blijkt uit het evaluatierapport van Regioplan in opdracht van het WODC.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Anti-Corruptie Congres 2023: Van De Mos tot Europa

Vrijdag 24 november 2023 | 9.30 - 17.15 uur

Het Anti-Corruptie Congres staat dit jaar in het teken van ambtelijke omkoping. Niemand zal de volledige vrijspraak in de zaak De Mos e.a. zijn ontgaan. Hét moment om in te zoomen op dit onderwerp. Van de elementen die bijdragen aan het ontstaan van ambtelijke corruptie tot aan de opsporing ervan door de Rijksrecherche met het Openbaar Ministerie. Antwoord wordt gegeven op de vraag hoe het doen van partijdonaties zich verhoudt tot oogmerk / opzet uit onze omkopingsbepalingen en verkend wordt wanneer ombudspolitiek omslaat naar corruptie. En wie worden er aangemerkt als ambtenaar? Maar wat nu als je niet wist dat je ambtenaar was? Wanneer ben je verontschuldigbaar onwetend over je ambtelijke hoedanigheid en kan je een beroep doen op AVAS? De allerlaatste ontwikkelingen worden besproken, zo ook het het in mei 2023 aangekondigde Europees Anti-corruptie pakket met voorstel voor nieuwe EU-corruptierichtlijn. Wat zijn de gevolgen voor Nederland? Kunnen we meer strafbaarstellingen verwachten en hogere straffen?

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

HR onderstreept dat voor feitelijk leidinggeven bewijs nodig is voor opzet van de feitelijk leidinggever

Hoge Raad 5 september 2023, ECLI:NL:HR:2023:1151

Uit de bewijsvoering van het hof kan niet zonder meer worden afgeleid dat de Verdachte als feitelijk leidinggever bewust de aanmerkelijke kans heeft aanvaard dat het bedrag van €67.950 dat de B.V. op 25 juli 2013 op haar bankrekening ontving, van misdrijf afkomstig was. De enkele door het hof in aanmerking genomen omstandigheid dat de Verdachte het “blijkbaar (…) geen bezwaar vond dat de vennootschap werd gebruikt voor transacties die niet te maken hadden met die vennootschap” volstaat daartoe niet.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: ‘Tone at the top’ als maatstaf voor compliance?

De gedachte is dat het bestuur van een organisatie via de ‘tone at the top’ (TATT) grote invloed heeft op de gedragingen van de organisatie. Uit ons onderzoek blijkt dat de mate waarin het bestuur zorgt voor een heldere communicatie van de houding binnen de organisatie – onder andere aan de hand van heldere en realistische (fiscale) doelstellingen – positief samenhangt met compliance. Voor externe toezichthouders is dit een indicatie dat de expliciete vastlegging en het delen van de strategie van de organisatie een belangrijke rol kunnen spelen in het zicht krijgen op de TATT. Aanvullend lijkt het mogelijk om de TATT te beïnvloeden via op vertrouwen en samenwerking gebaseerde toezichtstrategieën, zoals het horizontaal toezicht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vrijspraak meerdere oplichtingen nu niet kan worden bewezenverklaard dat de aangevers door één of meer oplichtingsmiddelen tot afgifte van geld zijn bewogen

Rechtbank Rotterdam 13 juli 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:6494

Hoewel de feitelijke gedragingen in de tenlastelegging te bewijzen zijn, kan niet worden vastgesteld dat deze aangevers zich door een van de oplichtingsmiddelen als bedoeld in artikel 326 Sr, te weten een valse naam, een valse hoedanigheid, listige kunstgrepen of een samenweefsel van verdichtsels, hebben laten bewegen tot afgifte van het geldbedrag.

Read More
Print Friendly and PDF ^