Chemours handelde onrechtmatig met uitstoot van PFOA

Rechtbank Rotterdam 27 september 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:8987

De rechtbank Rotterdam heeft een (tweede) tussenvonnis gewezen in de zaak die de gemeenten Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht en Molenlanden tegen onder meer Chemours en haar rechtsvoorganger DuPont (oud) hebben aangespannen. In dit vonnis is vast komen te staan dat de uitstoot van PFOA door Chemours in een bepaalde periode onrechtmatig was. Voor die periode is Chemours ook aansprakelijk voor de schade die de gemeenten daardoor hebben geleden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geldboete geëist voor vliegtuig(onderdelen) fabrikant na noodlottig arbeidsongeval

Op 27 september stond een bedrijf uit Papendrecht dat vliegtuigen en onderdelen daarvoor produceert voor de rechtbank Rotterdam. Op 30 juli 2021 vond bij dit bedrijf een arbeidsongeval plaats waarbij een 30-jarige werknemer bekneld is komen te zitten onder een paar duizend kilo wegende tafel en mal. Het slachtoffer is ter plekke aan zijn verwondingen overleden. Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt het bedrijf het overtreden van de Arbeidsomstandighedenwet en dood door schuld en eist een geldboete van 50.000 euro.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM-cassatie tegen vrijspraak in EVOA-zaak strandt

Hoge Raad 12 september 2023, ECLI:NL:HR:2023:1169

Dit betreft een OM-cassatie in een zaak over afvalstoffen (EVOA). Meer concreet de uitvoer van afvalstoffen (aluminiumschroot) naar China. De vraag die centraal staat is of er door ontbreken van CCIC-certificaat bij overbrenging van fijngeshredderde aluminiumfracties van Nederland naar China sprake van “illegale overbrenging” a.b.i. art. 2.35.e EVOA? Het middel – tegen de vrijsraap van verdachte – berust op de opvatting dat sprake is van een illegale overbrenging, omdat de tenlastegelegde overbrenging van de afvalstoffen strijd oplevert met communautaire regelgeving, nu deze overbrenging naar China niet vergezeld ging van een CCIC-certificaat wat in strijd zou zijn met de (bijlage bij de) Landenverordening, die rechtstreeks is gebaseerd de EVOA. Het middel miskent daarmee dat de bijlage bij de Landenverordening ten tijde van het ten laste gelegde feit niet meer inhield dan dat China t.a.v. aluminiumschroot koos voor de optie dat “in het land van bestemming volgens het toepasselijke nationale recht andere controleprocedures worden gevolgd”. Voor een verbod of kennisgevingsprocedure a.b.i. art. 37.1.a of 37.1.b EVOA heeft China niet gekozen. Het ontbreken van een CCIC-certificaat is mogelijk strijdig met het nationale recht van China, maar levert het ontbreken van dat certificaat geen strijd op met communautaire regelgeving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Juridische instrumenten voor een effectiever en efficiënter stikstofbeleid

De sterke overbelasting van Natura 2000-gebieden gecombineerd met een zeer strikte interpretatie van artikel 6 Habitatrichtlijn hebben geleid tot een ‘slot’ op zowat alle nieuwe activiteiten die stikstofuitstoot veroorzaken. Zolang de emissies, en daarmee ook de depositie, niet duidelijk omlaag gaan bestaat weinig kans dat hierin verandering komt. De overheid heeft tot nu toe slechts in zeer beperkte mate instrumenten ontwikkeld waarmee de bestaande belasting teruggedrongen kan worden. De kern van een recent voorgestelde alternatieve aanpak is het sturen door middel van emissiereductiedoelstellingen per sector en, wat emissies uit de veehouderij betreft, per bedrijf. Onder voorwaarde van een goede monitoring en handhaving verzekert deze aanpak, anders dan de tegenwoordige voorstellen van de regering, dat de (binnenlandse) emissies ook daadwerkelijk dalen. Dat is voorwaardelijk voor het kunnen doorbreken van de impasse in de vergunningverlening. Depositieberekeningen, met alle daaraan thans verbonden onzekerheden en twijfels, zijn in het nieuwe voorstel overbodig.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Meerjarenplan ILT: nog meer inzet op afval en circulaire economie

Het toezicht op afval en circulaire economie neemt door nieuwe wetgeving aankomende jaren verder toe. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) neemt daarom extra inspecteurs aan. Ook blijft de inspectie signalen geven als zij ziet dat wetgeving in de praktijk negatieve gevolgen heeft voor mens en milieu. Dit blijkt uit het Meerjarenplan 2024-2028 van de ILT dat vandaag wordt aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer.

Read More
Print Friendly and PDF ^