HvJ EU: Verbod om juridisch advies te verlenen aan Russische regering en aan in Rusland gevestigde entiteiten is geldig

Hof van Justitie EU 2 oktober 2024, T-797/22, T-798/22 en T-828/22

Het Gerecht bevestigt opnieuw het belang van het fundamentele recht van eenieder om zich te laten adviseren door een advocaat met het oog op het voeren van, het voorkomen van, of het anticiperen op een gerechtelijke procedure, en stelt vast dat dat recht niet in gevaar wordt gebracht door het betwiste verbod.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Motie over afzien van de beleidslijn dat bedrijven zelfonderzoek mogen inzetten bij fraude en corruptie

Op 26 september jl. vond een debat plaats over criminaliteitsbestrijding, ondermijning en georganiseerde criminaliteit. Tijdens dit debat heeft kamerlid Van Nispen een motie ingediend, waarbij de regering is verzocht om met het OM in overleg te treden en af te zien van de beleidslijn dat zelfonderzoeken door bedrijven bij fraude en corruptie ingezet mogen gaan worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Procesafspraken t.a.v. (gewoonte)witwassen gehonoreerd, zowel in strafzaak als in samenhangende ontnemingszaak

Gerechtshof Amsterdam 23 juli 2024, ECLI:NL:GHAMS:2024:2401

De verdachte is door de rechtbank Amsterdam veroordeeld tot een gevangenisstraf voor de duur van twaalf maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaren. De Officier van Justitie heeft tevens een ontnemingsvordering aanhangig gemaakt, wat heeft geresulteerd in een vonnis waarbij de verdachte de verplichting tot betaling van € 202.747,62 aan de Staat ter ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel is opgelegd. De procesafspraken houden in: (1) Het openbaar ministerie zal in de ontnemingszaak ten aanzien van het gewoontewitwassen niet meer wederrechtelijk verkregen voordeel vorderen dan € 89.663. (2) Het openbaar ministerie beperkt zich niet in de hoogte van haar ontnemingsvordering ten aanzien van het telen en aanwezig hebben van hennep en de diefstal van stroom (feiten 2 en 3). (3) De verdachte ziet af van het indienen van verdere onderzoekswensen ten aanzien van het gewoontewitwassen en trekt alle eerder ingediende onderzoekswensen daaromtrent in onmiddellijk nadat het gerechtshof heeft verklaard dat het de procesafspraken aanvaardt.

Door de verdachte zal zijn strafbare handelen met betrekking tot het gewoontewitwassen (feit 1) worden erkend.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kosten rechtsbijstand van undercover activist (die zelf strafbare feiten heeft gepleegd) bij varkensslachterij na beleidssepot toegewezen

Rechtbank Gelderland 4 september 2024, ECLI:NL:RBGEL:2024:6124

De enige manier om aandacht te vragen voor deze structurele dierenmishandeling tegenwoordig is het maken van – soms schokkende – beeldopnames teneinde de verantwoordelijke autoriteiten zover te krijgen eindelijk in actie te komen. Dat kan vaak alleen via ‘undercover-operaties’ en in dat verband is het welhaast onontkoombaar zelf in zekere mate deel te nemen aan de bewuste handelingen. Verzoeker heeft dat gedaan, maar is er zelf ook van geschrokken achteraf. Bij vervolging is het bepaald niet denkbeeldig dat verzoeker met succes een beroep zou kunnen doen op de rechtvaardigingsgrond noodtoestand, die overmacht kan opleveren als verdachte bij een conflict van maatschappelijke plichten de gerechtvaardigde keuze maakt de wet te overtreden om een ander, zwaarwegend belang te dienen. In zekere heeft verzoeker het onderzoek gedaan dat de controlerende overheidsinstellingen voortdurend laten liggen (of niet aan toe komen door structurele onderbezetting).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verschoningsrecht onvoldoende gewaarborgd waardoor nadere filtering plaatsvinden

Rechtbank Overijssel 6 september 2024, ECLI:NL:RBOVE:2024:4701

De rechtbank is van oordeel dat onder de gegeven omstandigheden het verschoningsrecht in deze procedure onvoldoende is gewaarborgd. Er bestaat een voldoende concrete aanleiding voor het redelijk vermoeden dat zich mogelijk geprivilegieerde gegevens in de gefilterde data bevinden. Gelet daarop moet een nadere filtering onder leiding van de rechter-commissaris plaatsvinden. De rechtbank stelt de data om die reden in handen van de rechter-commissaris voor een onder zijn leiding uit te voeren nadere filtering.

Read More
Print Friendly and PDF ^