Wanneer krijgt het Huis voor Klokkenluiders haar sanctiebevoegdheden?

In het regeerakkoord valt te lezen dat er betere bescherming komt voor klokkenluiders. Eén van de manieren om bij te dragen aan betere bescherming, is om het Huis voor Klokkenluiders meer tanden te geven: handhaving- en sanctiebevoegdheid. Dit is opgenomen in de Wbk, maar dit onderdeel van de wet is nog niet in werking getreden. Tijdens een recent begrotingsdebat kwam het thema klokkenluidersbescherming en de rol van het Huis voor Klokkenluiders daarbij meermaals ter sprake. Tweede Kamerlid Van Nispen (SP) wees de minister op het amendement Leijten en diende een nieuwe motie in, waarin nogmaals werd gevraagd om de toegezegde sanctiebevoegdheid voor het Huis en deze in werking te laten treden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Waarom duurzaamheid minder ‘nice to have’ en meer compliance wordt; de rol van juristen

Er wordt vanuit Europa veel duurzaamheidsregelgeving over ons uitgestort. De verschillende richtlijnen en verordeningen volgen elkaar in rap tempo op en zijn al van kracht of geïmplementeerd of zullen dat in de komende jaren worden. Nieuw zijn vooral de regels die bedrijven verplichten om hun impact op mensen en milieu, ook in hun ketens, te meten, te managen en daarover te rapporteren. Voorbeelden daarvan zijn de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), de Ontbossingsverordening en de Batterijenverordening. Verder zijn nog in voorbereiding (maar nog niet aangenomen) de Dwangarbeidverordening en de Green Claims Directive, welke laatste gaat over uitingen van bedrijven over de duurzaamheid van producten of diensten waarmee zij richting van consumenten adverteren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wanneer is de strafrechter gehouden zich aan te sluiten bij de tussen OM en verdediging gemaakte procesafspraken?

Hoge Raad 8 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1361

Het hof heeft besloten om niet mee te gaan met de procesafspraken die het Openbaar Ministerie en de verdediging hebben gemaakt. Volgens het hof bieden deze afspraken geen snelle duidelijkheid voor de slachtoffers, omdat hun vorderingen daarin niet worden behandeld. Bovendien zou de verdediging in cassatie gaan als het hof zou beslissen dat de slachtoffers ontvankelijk zouden zijn in hun vorderingen, wat meebrengt dat deze afspraken ook niet leiden tot snelle afdoening van de zaak. Daarnaast vond het hof dat de voorgestelde straffen in de procesafspraken niet passend zijn. De Hoge Raad herhaalt relevante overwegingen uit haar arrest uit 2022 m.b.t. procesafspraken in strafzaken en afdoeningsvoorstellen in Nederlands strafprocesrecht. Het oordeel van het hof getuigt, in het bijzonder op basis van wat de Hoge Raad eerder heeft overwogen over de zelfstandige verantwoordelijkheid van rechter, niet van een onjuiste rechtsopvatting en is toereikend gemotiveerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

A Plea for Common Standards on the Lawyer-Client Privilege in EU Cross-Border Criminal Proceedings in Light of Advancing Digitalisation

While the right to lawyer-client confidentiality has long been recognised as a fundamental right enshrined in the right to legal assistance and the right of defence, its practical implementation does not seem to provide adequate safeguards. Many EU Member States still lack clear rules on how to ensure that privileged communications are not captured during the interception of communications and the search/seizure of computers during criminal investigations. Also, OLAF investigations struggle with deficiencies in safeguarding the lawyer-client privilege. Taking the case law of the European Court of Human Rights as a starting point to identify common standards on the lawyer-client privilege in criminal proceedings, this article argues that there is a need for the European Union to take legislative action to ensure the effective protection of this right.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HR over mediation in het strafrecht: De wet verplicht de strafrechter om bij zijn beslissing over de straf rekening te houden met een overeenkomst tussen de verdachte en het slachtoffer

Hoge Raad 15 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1457

Het voorschrift van artikel 51h lid 2 Sv brengt tot uitdrukking dat de rechter bij de beslissing over de oplegging van een straf of maatregel acht slaat op de omstandigheid dat als gevolg van bemiddeling tussen het slachtoffer en de verdachte een overeenkomst tot stand is gekomen, omdat die totstandkoming een voor de beslissing over de oplegging van een straf of maatregel relevante omstandigheid kan zijn. Het is daarbij mede afhankelijk van de aard van de bemiddeling en de inhoud van de overeenkomst of en, zo ja, in welke mate aan die totstandkoming in de concrete omstandigheden van het geval gewicht toekomt bij de oplegging van een straf of maatregel.

Read More
Print Friendly and PDF ^