Belemmeren van toegang tot geautomatiseerd werk door via website DDos-aanvallen uit te laten voeren op andere website: “geautomatiseerd werk”?

Hoge Raad 24 december 2021, ECLI:NL:HR:2021:1944

Een inrichting kan alleen als “geautomatiseerd werk” in de zin van art. 80sexies (oud) Sr worden aangemerkt als zij geschikt is om 3 functies te vervullen, te weten opslag, verwerking en overdracht van gegevens. Begrip “geautomatiseerd werk” in de zin van art. 80sexies (oud) Sr is echter niet beperkt tot apparaten die zelfstandig aan deze drievoudige eis voldoen. Ook netwerken bestaande uit computers die d.m.v. via internet verspreide software met elkaar zijn verbonden en/of telecommunicatievoorzieningen vallen onder dat begrip, evenals delen van zulke geautomatiseerde werken (vgl. HR:2013:BY9718 en HR:2011:BN9287). Dat zo’n apparaat, netwerk of deel daarvan slechts m.b.v. een of meer computerprogramma’s die functies van opslag, verwerking en overdracht van gegevens kan vervullen, brengt mee dat belemmering van werking van computerprogramma waarmee een of meer van die functies worden vervuld ook kan worden aangemerkt als belemmering van werking van dit geautomatiseerd werk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: verbod om gevolg te geven aan bepaalde wetgeving van derde landen kan in een civiele procedure worden ingeroepen

HvJ EU 21 december 2021, C-124/20 (Bank Melli Iran)

Het verbod uit de EU-blokkeringsverordening om gevolg te geven aan bepaalde wetgeving van derde landen kan worden ingeroepen in een civiele procedure. Dat verbod geldt ook wanneer een bestuurlijke of rechterlijke instantie van het derde land geen specifiek verzoek of geen specifieke instructie heeft gegeven om de wetgeving van dat derde land na te leven. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Regeerakkoord: Welke plannen heeft de coalitie op het gebied van het bijzondere strafrecht?

VVD, D66, CDA en ChristenUnie presenteerden 15 december hun regeerakkoord 'Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst'. Welke plannen heeft de coalitie op het gebied van het bijzondere strafrecht? Internationale samenwerking wordt versterkt. Er wordt gezorgd voor grondslagen voor gegevensuitwisseling. Er wordt meer prioriteit gegeven aan financiële opsporing en ‘intelligence’ om geldstromen te verstoren. Bedrijven en hun bestuurders die ondermijnende criminaliteit faciliteren en zich schuldig maken aan witwassen en milieucriminaliteit, worden steviger aangepakt. Controles worden verscherpt om fraude en corruptie bij logistieke knooppunten aan te pakken. De expertise van de aanpak van cybercriminaliteit wordt versterkt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

DNB publiceert toezichtplannen voor 2022: extra inzet op bestrijden van financieel-economische criminaliteit

Tijdens een digitale persbijeenkomst op 7 december, onder leiding van de beide DNB-directeuren toezicht, werd Toezicht in beeld gepresenteerd. Dat betreft een samenvatting dat weergeeft waar DNB in het toezicht aan werkt en heeft gewerkt. In het komende jaar zet DNB zich verder in op hun meerjarige speerpunten uit de Visie op Toezicht 2021-2014. Onderdeel hiervan is extra inzet die blijft op het bestrijden van financieel-economische criminaliteit. De inspanningen van instellingen op dit vlak zijn weliswaar toegenomen, maar het effect is nog onvoldoende volgens DNB. “Dit moet slimmer door betere samenwerking, zowel tussen publieke en private partijen als op Europees niveau”.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nederland presenteert follow-up rapport aan OESO-Werkgroep

Onlangs heeft Nederland het ‘Phase 4 evaluation of The Netherlands: one year written follow-up report’ aan de OESO Anti-Corruptie Werkgroep gepresenteerd. Het rapport geeft informatie over de voortgang die Nederland heeft geboekt bij de implementatie van een aantal aanbevelingen van het Fase 4 evaluatierapport.

Read More
Print Friendly and PDF ^