Balancing privacy and public interest in the fight against illicit financial flows: Lessons from an European Case Study

Illicit Financial Flows (IFF) – such as corruption and money laundering – have a significant negative impact on the enjoyment of human rights. Combating IFF is an integral part of the 2030 Agenda for Sustainable Development. SDG 16 explicitly promulgates the relation between the rule of law, social security and the fight against IFF. Cross-border data access and exchange by enforcement authorities is crucial to map and disrupt IFF, punish suspects and take away their criminally earned assets. At the same time, human rights restrain national enforcement authorities when combatting IFF. States must abstain from undue interference with individuals’ privacy rights, such as the storage of information relating to an individual’s private life and the sharing of such information. Pursuant to article 8 ECHR, interference with the right to respect for private – in accordance with the law – is only permissible if this is necessary in a democratic society, e.g. in the interests of national security and public safety. In this article we explore the balance between individual rights and states’ responsibilities in the fight against IFF; between privacy and the common good of fighting bad money. To what extent may privacy concerns be an obstacle to investigate global IFF? The conclusion is that there is an imbalance. The authors suggest that human dignity and human security should be given more weight in the balancing of human rights in this context.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Ontnemingsvorderingen toegekend in Vestia-zaak

Rechtbank Rotterdam 6 augustus 2024, ECLI:NL:RBROT:2024:8183 en ECLI:NL:RBROT:2024:8184

Eind november 2023 zijn - 5 jaar na de uitspraak in eerste aanleg - meerdere verdachten in het zogenaamde derivatenschandaal in hoger beroep veroordeeld voor o.a. niet-ambtelijke omkoping. De tussenpersoon en treasurymanager moeten € 523.044 resp. € 254.366,25 betalen aan de Staat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Financieel-strafrechtelijke onderwerpen uit het hoofdlijnenakkoord 2024-2028 op een rij

De zomerperiode biedt een goede gelegenheid om terug te blikken én vooruit te kijken. Op 16 mei 2024 hebben de PVV, VVD, NSC en BBB een hoofdlijnenakkoord bereikt. Hoewel de uitwerking van de plannen tot een regeerakkoord nog op zich laat wachten, kan op basis van het hoofdlijnenakkoord al vooruit worden gekeken naar de aandachtspunten van de komende jaren van de regering en dan met name onderwerpen die raken aan compliance en het financieel-economisch strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Miljoen terugbetalen aan Staat voor onder andere witwassen

Rechtbank Den Haag 15 mei 2024, ECLI:NL:RBDHA:2024:7281

De rechtbank Den Haag heeft een 60-jarige man uit Den Haag veroordeeld tot een celstraf voor onder meer acht oplichtingen, valsheid in geschrift en  faillissementsfraude. De verdachte gaf zich in de meeste gevallen uit voor een succesvol en welvarend zakenman met vele contacten en won het vertrouwen van de slachtoffers. De verdachte krijgt een celstraf van 348 dagen. Ook moet hij diverse slachtoffers schadevergoedingen betalen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Jaarbericht Openbaar Ministerie 2023: Cijfers over cyber, witwassen, fraude & milieu

Op 13 mei 2024 is het OM Jaarbericht 2023 gepubliceerd. Wij hebben een blik geworpen op de cijfers met betrekking tot financieel-economisch strafrecht. Wat laten die zien?

  • Het aantal strafrechtelijke onderzoeken dat is gestart naar fraude en milieustrafzaken door het Functioneel Parket is gedaald van 335 in 2022 naar 282 in 2023.

  • Op het gebied van milieustrafzaken bevat het document enkel cijfers over het aantal strafrechtelijke onderzoeken van het FP op dit gebied. Dat aantal is (wederom) gedaald, van 63 in 2022 naar 55 in 2023.

  • Ook het aantal strafzaken tegen rechtspersonen is drastisch afgenomen, van 4.100 in 2022 naar 3.500 in 2023.

  • Ook het aantal onderzoeken naar witwassen blijft jaarlijks (langzaam) afnemen. Van 167 in 2022 naar 164 in 2023.

  • Het aantal cybercrimeonderzoeken zelf is echter wat afgenomen (van 415 naar 389), maar het aantal onderzoeken naar gedigitaliseerde criminaliteit fors toegenomen (van 1.744 naar 3.302).

  • De cijfers over de hoogte van de opgelegde straffen lijken erop te wijzen dat er minder streng gestraft wordt in fraudezaken.

  • Al sinds 2019 / 2020 neemt het gebruik van de strafbeschikking toe en die van de transactie af. Deze trend heeft zich ook in 2023 voortgezet.

  • Het aantal ingestelde ontnemingsvorderingen is (wederom) iets afgenomen. Het aantal toegewezen vorderingen is daarentegen lichtelijk toegenomen.

  • Het aantal ambtsmisdrijven, alsook meer specifiek corruptie en lekken, is ten opzichte van vorig jaar afgenomen van in totaal 112 zaken in 2022 naar 78 in 2023.

Aantal strafzaken

Als wordt gekeken naar het aantal strafrechtelijke onderzoeken dat is gestart naar fraude en milieustrafzaken, dan valt op dat daar bij het Functioneel Parket een significante vermindering valt waar te nemen. Het aantal onderzoeken is gedaald van 335 in 2022 naar 282 in 2023. Een verklaring wordt hiervoor niet gegeven in het jaarverslag.

Het aantal fraudeonderzoeken bij de arrondissementsparketten en het Landelijk Parket zijn redelijk hetzelfde gebleven.

Milieu

In tegenstelling tot het jaarverslag van vorig jaar, wordt het thema milieu(strafrecht) dit jaar niet besproken. Wel bevat het document een beschrijving van de aangifte tegen chemiebedrijf DuPont/ Chemours in Dordrecht.

De enige informatie op dit gebied betreft dus het aantal strafrechtelijke onderzoeken van het FP op dit gebied. Dat aantal is (wederom) gedaald, van 63 in 2022 naar 55 in 2023.

Witwassen

Ook het aantal onderzoeken naar witwassen blijft jaarlijks (langzaam) afnemen. Van 167 in 2022 naar 164 in 2023.

Strafzaken tegen rechtspersonen

Ook het aantal strafzaken tegen rechtspersonen is drastisch afgenomen, van 4.100 in 2022 naar 3.500 in 2023.

Overigens is ook het totaal aantal ingestroomde strafzaken in 2023 afgenomen.

Veroordelingen tot vrijheidsstraf

Waar leidde deze strafzaken vervolgens toe? De cijfers over de hoogte van de straffen lijken erop te wijzen dat er minder streng gestraft wordt in fraudezaken.

Buitengerechtelijke afdoening

Al sinds 2019 / 2020 neemt het gebruik van de strafbeschikking toe en die van de transactie af. Deze trend heeft zich ook in 2023 voortgezet. Dat past uiteraard ook in de brede ontwikkelingen ten aanzien van deze twee instrumenten.

Ontneming

Het aantal ingestelde ontnemingsvorderingen is (wederom) iets afgenomen. Het aantal toegewezen vorderingen is daarentegen lichtelijk toegenomen.

Cybercrime

Naast de strijd tegen de georganiseerde misdaad was ook cybercriminaliteit in 2023 weer een belangrijk thema.

Het aantal cybercrimeonderzoeken zelf is echter wat afgenomen (van 415 naar 389), maar het aantal onderzoeken naar gedigitaliseerde criminaliteit fors toegenomen (van 1.744 naar 3.302).

Tijdens de jaren van corona piekte gedigitaliseerde criminaliteit, maar daarna nam het aantal geregistreerde misdrijven voor gedigitaliseerde criminaliteit weer snel af. Het gaat dan specifiek om vormen van online fraudemisdrijven. In 2023 is ten opzichte van 2022 wel weer een lichte groei van 7 procent te zien, met name in het aantal fraudedelicten met online handel. Daarmee stabiliseert het aandeel geregistreerde misdrijven voor gedigitaliseerde criminaliteit zich nagenoeg weer op het oude niveau van voor de pandemie. Tegelijkertijd neemt de maatschappelijke opgave voor dit thema niet af.

Ambtsmisdrijven

Het aantal ambtsmisdrijven, alsook meer specifiek corruptie en lekken, is ten opzichte van vorig jaar afgenomen van in totaal 112 zaken in 2022 naar 78 in 2023.


Print Friendly and PDF ^