Artikel: Bescherming tegen aansprakelijkheid voor witwassen bij het onbewust verkrijgen van crimineel vermogen

Biedt de kwalificatieuitsluitingsgrond die geïntroduceerd is in het Nalatenschapsarrest voldoende rechtsbescherming voor strafrechtelijke aansprakelijkheid voor witwassen bij het onbewust verkrijgen van crimineel vermogen of dienen de Nederlandse witwasdelicten aangepast te worden?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Enforcement of international sanctions as the third pillar of the anti-money laundering framework

The recently adopted Sanctions Directive harmonises definitions and penalties for violations of restrictive measures with the aim of ensuring that criminal law can be used to enforce international sanctions in the European Union. It has also made violations of restrictive measures a predicate offence of money laundering. In parallel, the anti-money laundering (AML) framework is undergoing a significant reform, which includes the adoption of the first AML Regulation (previous legal acts being directives) containing AML duties of obliged entities as well as the establishment of an EU AML Authority. Also, for the first time, due diligence obligations as regards international sanctions will be included among these duties. The combined reading of the Sanctions Directive and the AML Regulation indicates that those duties will be even greater, which will have an outstanding impact on obliged entities, in particular of the financial sector. In fact, the extent of those obligations would justify calling enforcement of sanctions the third pillar of the AML framework. Yet, this aspect – and its consequences – remained fully under the radar of the legislative process. The objective of this article is, first, to examine the role of the AML framework in the enforcement of international sanctions, especially after the Sanctions Directive and the AML Regulation start to be applied and, second, to analyse the impact of including enforcement of international sanctions in the AML framework, on the entities subject to its duties and other actors affected by this framework.

Read More
Print Friendly and PDF ^

BFT publiceert nieuwe Specifieke leidraden Wwft

Het BFT heeft nieuwe Specifieke leidraden Wwft opgesteld voor de beroepsgroepen die onder zijn toezicht vallen. Daarnaast zijn de voorbeelden bij de subjectieve indicator geactualiseerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Mag het OM na het sluiten van een transactie toch vervolgen?

Hoge Raad 22 oktober 2024, ECLI:NL:HR:2024:1509

De Hoge Raad vernietigt een uitspraak waarin het hof het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk in de vervolging verklaarde. Het hof oordeelde dat de verdachte aan een transactie met het Openbaar Ministerie in verband met een verdenking van witwassen, het gerechtvaardigd vertrouwen kon ontlenen dat hij ook niet zou worden vervolgd voor een in het witwasonderzoek gerezen verdenking van overtreding van de Opiumwet. Dat oordeel is ontoereikend gemotiveerd. Daarbij neemt de Hoge Raad in aanmerking dat uit de inhoud van de transactie blijkt dat die alleen zag – en gelet op het strafmaximum voor de Opiumwetdelicten dat hoger is dan het in artikel 74 Sr genoemde strafmaximum ook alleen kon zien – op de witwasfeiten. Ook uit de e-mailcorrespondentie tussen de officier van justitie en de raadsman van de verdachte kon het hof niet afleiden dat die ging over andere feiten dan witwassen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kort geding om OM te verplichten Hamers binnen week te dagvaarden afgewezen

Rechtbank Den Haag 25 oktober 2024, ECLI:NL:RBDHA:2024:17190

Het Openbaar Ministerie hoeft de voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de ING, Hamers, niet binnen een week te dagvaarden zoals Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (Sobi) had geëist. Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag. Sobi eiste dat het OM zou worden verplicht de voormalig voorzitter voor 1 november te dagvaarden voor de strafrechter, maar de voorzieningenrechter gaat daar niet in mee. Het OM zal het lopende onderzoek op korte termijn afronden en dan op basis van het opgebouwde dossier beslissen over het vervolg. Daarop moet worden gewacht.

Read More
Print Friendly and PDF ^