Banken en overheid slaan handen ineen om facilitators van de onderwereld aan te pakken

Bij de aanpak van georganiseerde misdaad speelt de kracht van het collectief een essentiële rol. Dat geldt ook voor het publiek-private samenwerkingsverband Serious Crime Taskforce (SCTF): diverse overheidsorganisaties die de handen ineenslaan met een aantal grote banken om de facilitators van de onderwereld aan te pakken. Een casus in Rotterdam laat de succesvolle werking zien. “Dankzij de informatieuitwisseling konden we de hele criminele bedrijfsstructuur in beeld brengen.”

Read More
Print Friendly and PDF ^

Overtreding van de F-gassenverordening door invoer van warmtepompen met fluorkoolwaterstoffen

Rechtbank Rotterdam 24 oktober 2024, ECLI:NL:RBROT:2024:11618

De Verdachte heeft zich via zijn handelsonderneming schuldig gemaakt aan het schenden van de voorwaarden die zijn verbonden aan de import van warmtepompen bevattende fluorkoolwaterstoffen en heeft daarmee illegaal F-gassen met een CO2 equivalent van 867,63 ton op de Europese markt gebracht. Het doel van de onderliggende F-gassenverordening is om de uitstoot van F-gassen te verminderen en daarmee het milieu te beschermen. De quotumregeling is ingesteld om deze transitie gefaseerd en gecontroleerd plaats te laten vinden. Wanneer bedrijven F-gassen importeren zonder te voldoen aan deze quotumregeling is het niet mogelijk om het overzicht te houden op de hoeveelheid F-gassen die de Europese Unie binnenkomt. Aan het verkrijgen van een quotum zijn daarnaast kosten verbonden, waardoor de importeur die geen quotum aanvraagt zich die kosten bespaart en daarmee een oneerlijk marktvoordeel verkrijgt op andere importeurs.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Fraudeverdachten met vervalste documenten aan de slag bij overheid

Het Openbaar Ministerie waarschuwt overheidsdiensten om bij het inhuren van personeel alert te zijn op mogelijke identiteitsfraude. Uit een onderzoek van de Rijksrecherche blijkt dat meerdere uitzendkrachten de afgelopen jaren bij de overheid zijn ingehuurd op basis van vervalste documenten. Vier verdachten stonden vrijdag 6 december terecht op een eerste regiezitting bij de rechtbank Rotterdam. Het OM verdenkt hen van oplichting, identiteitsfraude, en de vermoedelijke organisator ook van deelname aan een criminele organisatie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Trade Based Money Laundering: uitdagingen en ontwikkelingen binnen de opsporing

Trade-Based Money Laundering (TBML) is een fenomeen waarbij activa van criminele oorsprong worden verplaatst en/of verborgen en/of gelaagd via handelstransacties. Politieorganisaties en andere partijen hebben de laatste tijd meer aandacht besteed aan dit probleem. Als handelsnatie is Nederland kwetsbaar voor deze vorm van witwassen. In dit artikel bespreekt de auteur de uitdagingen bij het detecteren van TBML. TBML is moeilijk te detecteren omdat het theoretisch alle goederen kan betreffen en verschillende manifestaties kent. Relevante informatie is verspreid over verschillende publieke en private instanties. Betalingen door derden en de frequente internationale component van TBML compliceren de detectie verder. Het uitwisselen van gegevens tussen de douane en de FIOD zou kunnen bijdragen aan snellere detectie van TBML-activiteiten. Het matchen van douanegegevens op internationaal niveau zou ook kunnen leiden tot eerdere detectie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kan een advocaat een geslaagd beroep doen op het verschoningsrecht t.a.v. stukken die in een fiscale procedure door hemzelf zijn ingebracht (en die vervolgens door FIOD / OM zijn verkregen)?

Parket bij de Hoge Raad 3 december 2024, ECLI:NL:PHR:2024:1301

De kernvraag is of de advocaat een geslaagd beroep kan doen op het verschoningsrecht ten aanzien van documenten die door hem in een procedure tegen de Inspecteur van de Belastingdienst zijn ingebracht en waarbij deze documenten vervolgens op grond van artikel 43c UAWR door de FIOD zijn verkregen van de Belastingdienst. AG Spronken concludeert van wel. De uitzondering op de geheimhoudingsplicht van de inspecteur jegens de directeur van de FIOD in de gevallen zoals bedoeld in art. 43c lid 1 sub h UAwr brengt daarin geen verandering. De noodzaak van een grondslag voor informatiedeling in art. 43c lid 1 sub h UAwr benadrukt nu juist dat de inspecteur en de FIOD twee verschillende organen zijn, die, hoewel beide onderdeel van de Belastingdienst, niet als één en ondeelbaar kunnen worden aangemerkt. De (begrenzing van de) geheimhoudingsplicht van de inspecteur staat bovendien – uiteraard – volledig los van het verschoningsrecht van de advocaat. Ook de omstandigheid dat het tiendagenstuk in de fiscale procedure is ingebracht en daarmee ook aan de inspecteur van de Belastingdienst als wederpartij, die eveneens belast is met de opsporing van fiscale delicten, ter kennis is gebracht, maakt dit niet anders. In de strafzaak waarin het beroep op het verschoningsrecht door klager wordt gedaan is er immers geen sprake van vervolging wegens een fiscaal delict.

Read More
Print Friendly and PDF ^