Van de introductie van de boetebevoegdheid tot een zeer indringende toetsing van bestuurlijke boetes in het financieel toezicht: op zoek naar (nog) meer maatwerk?

Op 1 januari 2000 trad de Wet tot invoering van de last onder dwangsom en de bestuurlijke boete in werking. Sindsdien kunnen in de financiële sector bestuurlijke boetes en dwangsommen worden opgelegd. Inmiddels zijn we 25 jaar verder. In die 25 jaar zijn er belangrijke ontwikkelingen geweest die een stempel hebben gedrukt op (ook) de handhaving binnen de financiële sector. Denk aan de financiële crisis, de verdere Europeanisering, maar ook de kinderopvangtoeslagaffaire. Deze maatschappelijke gebeurtenissen hebben hun weerslag gehad op wat de samenleving van toezichthouders verwacht, de wet- en regelgeving waarop zij moeten toezien, en de toetsing door de bestuursrechter van een door de toezichthouder opgelegde sanctie. Na de financiële crisis uit 2008 ontstond bijvoorbeeld de roep om meer regulering en strikte handhaving van de (nieuwe) regels. Het gevolg hiervan was dat verschillende nieuwe toezichtswetten het leven zagen en dat de boetes die op grond van de financiële wetgeving konden worden opgelegd, steeds hoger werden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Een terugblik op 25 jaar richtinggevende uitspraken over bestuurlijke handhaving in de financiële sector

Dit artikel biedt een overzicht van vijf invloedrijke uitspraken van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) met betrekking tot bestuurlijke handhaving door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). De auteur analyseert hoe deze uitspraken de wet- en regelgeving en rechtspraak hebben beïnvloed en welke lessen hieruit kunnen worden getrokken voor de huidige praktijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Zorgbestuurder veroordeeld voor structurele administratieve fraude in de gezondheidszorg

Rechtbank Rotterdam 30 januari 2025, ECLI:NL:RBROT:2025:2967

De rechtbank heeft een zorgbestuurder veroordeeld voor het structureel niet voeren van een juiste administratie, zoals vereist op grond van artikel 36 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). De verdachte was als feitelijk leidinggevende verantwoordelijk voor de administratie van haar zorgorganisatie, maar heeft jarenlang geen correcte registratie bijgehouden van verleende zorgprestaties. Dit leidde tot onrechtmatige declaraties bij zorgverzekeraars en een aanzienlijk benadelingsbedrag.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De hardnekkige problematiek van faillissementsfraude: "houd de boedel leeg!"!

Bijna twintig jaar geleden gaf Jako van Hees in een uitzending van Zembla "gouden" tips over faillissementsfraude: blijf op afstand, dupeer alleen UWV en/of fiscus en houd de boedel leeg. Nu, twee decennia later, blijkt deze problematiek nog steeds actueel, ondanks pogingen tot verbetering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Praktische gids voor operationele samenwerking tussen opsporingsinstanties en financiële instellingen

De bestrijding van financiële criminaliteit en terrorismefinanciering is een prioriteit binnen de Europese Unie. Om deze dreigingen effectief aan te pakken, benadrukt de EFIPPP Practical Guide de noodzaak van operationele samenwerking tussen opsporingsinstanties en financiële instellingen. Dit document, opgesteld door de Europol Financial Intelligence Public Private Partnership (EFIPPP), biedt richtlijnen voor het opzetten van publiek-private samenwerkingsverbanden (PPP’s) en schetst de juridische randvoorwaarden voor informatie-uitwisseling.

Read More
Print Friendly and PDF ^