Beroep op schending nemo tenetur faalt

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 2 februari 2024, ECLI:NL:GHARL:2023:1968

De raadsman van de verdachte beriep zich op het nemo tenetur beginsel door te stellen dat de verdachte onder druk informatie had verstrekt aan de Belastingdienst, wat later in de strafprocedure tegen hem werd gebruikt. Het hof verwierp dit verweer. Anders dan de raadsman heeft betoogd is artikel 47 AWR niet aan de orde. Verdachte was op grond van artikel 9 AWR gehouden tot het doen van aangiften.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Transacties voor onderneming én bestuurder na overtredingen Sanctiewet

Twee verdachten zijn in het kader van een buitengerechtelijke afdoening met het OM een transactie overeengekomen wegens een verdenking van het overtreden van de Sanctiewet. Het gaat om een onderneming die statutair is gevestigd in Amsterdam en haar bestuurder. Volgens het OM is er ten onrechte voor miljoenen aan dividend uitgekeerd aan een Russische onderneming waar iemand achter zat waar sancties voor golden. Verder is er volgens het OM een lening terugbetaald aan een andere Russische onderneming die op een sanctielijst van de EU staat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wat is er nodig voor “bewegen tot” om tot oplichting te komen?

Hoge Raad 3 september 2024, ECLI:NL:HR:2024:1106

In deze zaak werd de verdachte beschuldigd van het oplichten van drie aangeefsters door hen te bewegen tot het afsluiten van telefoonabonnementen en het afgeven van de bijbehorende telefoons. De verdediging stelde dat er geen sprake was van oplichting, omdat de aangeefsters doorzagen dat er iets niet klopte en er onvoldoende sprake was van een "samenweefsel van verdichtsels" zoals vereist voor oplichting volgens artikel 326 van het Wetboek van Strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Overtreding Wet natuurbescherming: geen oplegging straf nu verdachte niet intentie had om in strijd met wet te handelen maar ervan was overtuigd conform de regels te opereren

Gerechtshof 's-Hertogenbosch 26 juli 2024, ECLI:NL:GHSHE:2024:2469

De verdachte is schuldig bevonden aan het opzettelijk doden van een damhert zonder de vereiste toestemming, in strijd met de Wet natuurbescherming. De verdachte werd vervolgd voor twee incidenten waarbij hij damherten had gedood op 26 april 2021 en 7 oktober 2021 in Burgh-Haamstede. Beide incidenten vonden plaats binnen de provincie Zeeland, waar een speciale vrijstellingsregeling van kracht is voor het doden van schadedieren zoals damherten, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, waaronder het verkrijgen van schriftelijke toestemming van de grondgebruiker.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Balancing privacy and public interest in the fight against illicit financial flows: Lessons from an European Case Study

Illicit Financial Flows (IFF) – such as corruption and money laundering – have a significant negative impact on the enjoyment of human rights. Combating IFF is an integral part of the 2030 Agenda for Sustainable Development. SDG 16 explicitly promulgates the relation between the rule of law, social security and the fight against IFF. Cross-border data access and exchange by enforcement authorities is crucial to map and disrupt IFF, punish suspects and take away their criminally earned assets. At the same time, human rights restrain national enforcement authorities when combatting IFF. States must abstain from undue interference with individuals’ privacy rights, such as the storage of information relating to an individual’s private life and the sharing of such information. Pursuant to article 8 ECHR, interference with the right to respect for private – in accordance with the law – is only permissible if this is necessary in a democratic society, e.g. in the interests of national security and public safety. In this article we explore the balance between individual rights and states’ responsibilities in the fight against IFF; between privacy and the common good of fighting bad money. To what extent may privacy concerns be an obstacle to investigate global IFF? The conclusion is that there is an imbalance. The authors suggest that human dignity and human security should be given more weight in the balancing of human rights in this context.

Read More
Print Friendly and PDF ^